Saudaraku... My Kins...

Merdeka? Tak Mahu... Independent? Doesn't Want...


Si botak tewas dalam kelelahan. Walau dua hari dah berlalu namun masih terasa penatnya. Namun si botak terlalu bahagia bila dapat sama sama mencari keredhaan-Nya.


Sedar tak sedar, dah tiba 31 Ogos. Maka semua orang akan sibuk mengibar Jalur Gemilang, sibuk merempit, sibuk membeli kondom (takut dapat anak yang tak akan merdeka), sibuk nak tuntut itu dan ini, sibuk nak pijak pijak ciptaan Tuhan.


Si botak pun sibuk. Sibuk berbasa basi dengan Indra, Anak Uncle Sam. Macam macam perkara dibicarakan. Ada yang bersifat peribadi. Ada yang tergolong dalam kategori gosip. Macam macam ada lah.


"Kamu salah dan aku tak mahu terima apa yang kamu kata," ujar Indra.


Si botak hargai malah hormati pendirian Indra. Namun sedutan suria seakan tersekat. Si botak menelan liur yang tak wujud.


"Satu hari kamu akan rasa apa yang Mem Besar rasa."

Si botak kecil diam dalam merusuh.

"Kamu akan faham betapa beruntungnya kamu punya Mem Besar yang suka berleter ni."

Si botak kecil mengomel dalam diri. "Ah, aku nak merdeka dari leteran. Aku dah bosan!"


Si botak kembali ke alam nyata. Suara merdu Anak Uncle Sam berkumandang semula. Si botak tersenyum. Tangan menyua suria ke dasar tempat abu. Si botak faham kini.


Si botak tak mahu merdeka. Si botak mahu dengar sesiapa juga berleter dan mengomel. Kenapa?


Si botak yakin kini. Setiap insan akan sentiasa tertipu oleh kebijaksaan mereka. Maka Tuhan hantarkan orang yang sayangi kita untuk membimbing kita ke jalan yang sebaiknya. Takkanlah Tuhan nak turun sendiri dan bimbing kita. Maka sebab itu Tuhan suruh kita berkenal kenal dan membina ukhuwah.


Maka, buat Mem Besar, berleterlah. Si botak tak mahu merdeka lagi!!! Salam Merdeka semua...


...............................................................


Si botak was battered. Though it had been two days, still the fatigueness lingers. Yet si botak was so happy to be able to seek for the Lord's blessing in a group.


Without noticing, 31st August is here. Thus there would be many whom busy flashing the Jalur Gemilang, busy in illegal racing, busy buying condoms (as they are scared to produce unindependent child), busy claiming this and that, busy stepping on the Lord's creation.


Si botak was busy as well. Busy having a conversation with Indra, Anak Uncle Sam. A lot of stuffs were talked about. Some were personals. Some could be categorised as gossips. There were a lot lah.


"You are wrong and I refuse to accept what you have said," said Indra.


Si botak cherised in fact respected Indra's opinion. Yet while the effort to inhale the suria's (a cigeratte) failed. Si botak gulped.


"One day you shall feel exactly how Mem Besar (mummy) feels."

Little si botak remained silent in protest.
"Kamu will realise how lucky you are to have Mem Besar nagging on you."

Little si botak said to himself. "Ah, i want to be independent, to be free from these naggings. I had enough!"

Si botak returned to the real world. Anak Uncle Sam's sweet voice filled the air yet again. Si botak smile. As the hand brought suria to the ash tray, si botak understand vividly now.


Si botak doesn't want the independence. Si botak wishes to hear anyone to nag and lecturing. Why?


Si botak is convinced. Every human shall be fooled by their own intelligence. Thus the Lord sent our loved ones as to guide us back to the best path. We should never count on the Lord to come down and takes our hand. That is why the Lord asks us to get to know each other and build relationships.


So, to Mem Besar, do nag. Si botak doesn't want the independence anymore!!! Happy Independent Day...
Aiyah, Manyak Lemah Sey!!! Alas, It's So Weak!!!

Si botak sedang berjeda (pinjam kata kata Syed Munawar, Di Luar Lingkungan) selepas berbuka puasa. Maklumlah terlebih minum air jadi perut agak meragam. Padan muka si botak, dah dipesan berkali kali, "jangan minum air banyak masa berbuka. Nanti kembung perut." namun si botak masih gagal mengawal keinginan yang meluap luap itu.


Telefon berdering.

"Botak, sudah habis makan?" Ah Chin (tak tahu nama sebenar atau bukan) bertanya. Beliau merupakan saudara yang si botak temui dalam alam ini, alam maya. Tak punya blog. Namun sangat gemar melawat laman laman blog. Jangan terperanjat, satu hari mungkin kalian akan sedar kehadiran Ah Chin di laman anda dengan kata katanya yang sangat telus (tak ada lapik lapik lagi :>)

"Gua ada ikut lu pi itu blog Lawyer Kementelian ???. Gua ada baca itu entry pasat gaji. Lu ada kasi komen dan ada pulak olang sudah marah marah."


Alamak! Nampak gayanya si botak terpaksa dengar Ah Chin berleter.


"Lu ah, kasi komen manyak bodoh wo! Apa lu cakap ada betul tapi ada juga salah. Ini problem ah, bukan orang gomen yang salah 100%. Mereka ada salah tapi salah yang paling besar itu SISTEM ma."

Si botak diam cuma. Kalau dengan Ah Chin, baik jangan menjawab. Nanti sampai sahur dia akan berleter.

"Kita sekarang ah, mahu sambut itu Hari Merdeka. 53 tahun. Tapi tengok kita punya gomen punya SISTEM. Tak penah berubah. Sama saja dari dulu sampai sikarang. Wa sudah lebih umur dari Merdeka. Wa masih tengok sama saja."

Si botak tetap diam. Maklumlah tona suara Ah Chin makin tinggi.

"SISTEM kita sangat teruk wo. Bukan saja gaji, apa apa tender punya bayar lambat jugak masuk. Lu masih lupa ah? Lu punya bayaran dari itu stesen TV mana ada lagi. Sudah berapa tahun ma?"
Si botak kagum. Ah Chin masih ingat bual bual kecil kami beberapa bulan lalu.

"Gua talak faham ini satu benda. Bila gomen jadi swasta ah, macam itu TNB, TELEKOM, tak ada pulak lagi ini problem wo. Ini pasat ah, gua tau, SISTEM itu yang ada problem ma. Gua malu wo, dengan wa punya sedara dari Singapore. Kita punya gomen ah, manyak ek, cakap ICT la apa la, tapi mau bayar duit olang manyak susah. Mau duit olang, manyak senang pulak, takda apa apa SG SG. Kita punya gomen punya SISTEM ah, aiyah, manyak lemah sey!!!

Si botak tersenyum panjang. Perbualan dah lama tamat. Namun kebenaran dalam ayat Ah Chin yang tunggang terbalik menyengat di takar fikir. Sampai bila kerajaan kita nak perbaiki perjalanan SISTEM PENTADBIRAN AWAM? Sampai bila rakyat nak kena tanggung semua KARENAH BIROKRASI?


.............................................................

Si botak is resting after break fasting. Drank for too much thus had to bear the uncomfortness of the tummy. Serve si botak right, how many times have been told, "don't drink for too much during break fasting. You might be bloated." Yet si botak still failed to curb the burning desire.

The phone rang.
"Botak, have you done eating? Ah Chin (not so sure whether the name is true or not) asked. He is one of the new aquaintainces that si botak stumbled upon in this world, the cyber world. Doesn't own any blogs. Still he loves visiting various blogs, Don't be surprised if one day you guys might stumble upon him in your blogs with his blunt words.

"I have followed you to
??? Ministry's Lawyer blog. You commented on one entry on payment and pissed somebody off"

Oh my! It seemed that si botak will have to listen to Ah Chin's lecture.

"You ah, gave a very stupid comment wo! What ever you said, has pro and con. This problem is not entirely the goverment servant's fault. They might be at fault yet it is the SYSTEMS that is so flawed ma."

Si botak remained silent. With Ah Chin it is better to be quiet and do not back talk. If not, he might be nagging till dawn.

"We now ah, is about to celebrate our 53rd Independence Day. Yet look at our government's SYSTEMS. Never been truly changed. It is still like years before. I'm much more older than the Independence Day. I couldn't help it but to conclude that it has not really changed yet."

Si botak remained silence. It was because Ah Chin's voice reaching the higher pitch.

"Our SYSTEMS is very bad wo. Not only the wages, yet any tenders' payment would be extremely late. Have you forgotten ah? You payment from a TV station is still no where to locate. How many years already ma?"

Si botak was impressed. Ah Chin still remember our little chat many months ago.

"I would never understand one thing. When any government agencies converted to be a private body, like those TNB, TELEKOM, this type of problem seemed to disappear. This is why i'm so sure that it is the SYSTEMS that has extremely serious flaws. I'm so embarassed wo, to my relatives in Singapore. Our government ah, is so pompous ek, proudly mentioning ICT la other fancy stuffs la, yet to pay other people's money is so difficult. When they want people's money, everything all of the sudden be so easy, there will be no SG SG. Our government SYSTEMS ah, alas, so weak sey!!!

Si botak smiled. The conversation had long ended. Yet the truth in Ah Chin's words lingers in si botak's mind. When will our government fix the flow of our PUBLIC ADMINISTRATION SYSTEMS? When will the people be free from the REDTAPES?
Terkenang - Kenang (3)... Reminiscing (3)...


Sewaktu senja mula bertandang semalam, si botak sibuk benar mengatur juadah tak seberapa. kali pertama dalam tahun ini berbuka puasa, si botak mahu segalanya sesempurna mungkin. Si botak tinggal di bawah satu bumbung dengan 4 orang bujang. Namun si botak mahu kekalkan budaya 1keluarga di teratak ini.




Laungan azan mula berkumandang. Si botak dan semua mula melegakan asid dalam perut dengan memakan kurma. Amin tetiba bersuara,"Eh, kenapa Anak Pakcik Budin tak sama sama makan?" ( Amin merupakan ahli baru keluarga kecil kami)


Anak Pakcik Tan menjawab,"Dia kan tak puasa sebab sakit. Jadi dah jadi kebiasaan di rumah ini, siapa yang tak puasa hanya akan makan selepas orang berpuasa berbuka."


............................................................


"Yang. kamu tak puasa kan?" soal Mem Besar.

Si botak kecil mengangguk.


"Jadi bila berbuka nanti, kamu tak boleh makan sama sama dengan semua orang."


"Kenapa? Ini tak adil!" Si botak kecil membentak.


"Sekarang bulan apa?" soal Mem Besar, lembut.


"Bulan puasa lah!" Si botak kecil membalas, keras.


"Yang puasa tak?"


Si botak kecil terdiam.


"Kan tak adil bagi semua orang kalau kamu makan sekali. Kamu tak puasa. Tak tahan lapar dahaga sepanjang hari. Bagilah orang yang penat puasa berbuka dulu ya. Esok, kalau berbuka sama sama, kita puasa sama sama ya?" Mem Besar tersenyum.


..............................................................


Si botak menggapai sebutir kurma lagi. Disua ke mulut. Ditelan tak lepas, dibuang tak tergamak. Rasanya masin tak manis. Si botak tersedar, air mata mengalir membasah kurma di tangan. Terkenang kenang...


...................................................................


As the sun went down yesterday, si botak was so busy preparing the best meal though not as extravagant as others'. First time to break fast this year round, si botak wished everything should be as perfect as it could be. Si botak lives with 4 other bachelors. Yet si botak wants to instil 1family culture in this humble hut.


The call for prayer resounded. Si botak and the rest started to ease the acid in our tummy by eating dates. Amin suddenly said,"Eh, why Anak Pakcik Budin doesn't eat?" (Amin is our new member of the family)


Anak Pakcik Tan answered,"He didn't fast for he's ill isn't it. So, it is a custom in this house, whomever didn't fast would only be eating after everybody else do so."


............................................................


"Yang. you didn't fast isn't it?" asked Mem Besar.


Little si botak nodded.

"So, during the time for break fasting, you couldn't eat together with everybody else."


"Why? This is unfair!" Little si botak sulked.


"What month is this?" asked Mem Besar, softly.

"It is fasting month!" little si botak replied, harshly.

"Did you fast?"

Little si botak didn't say nothing.


"It would be unfair isn't it for others if you join us during the break fasting. You didn't fast. Didn't have to hold your hunger and thirst all day long. Let those who do so break their fast first ya. Tomorrow, if you wished to join us, let us together fasting ya?" Mem Besar smiled.


..............................................................


Si botak reached for another dates. Put it in the mouth. Couldn't swallow it, feel bad to throw it. It was salty not sweet. Si botak came to senses, tears had soaked the dates in si botak's grasp. Reminiscing...
Yang Dirindu, Akhirnya Menjelma... The Yearned One, Finally Here...


Yang dirindui akhirnya menjelma. Si botak gembira bercampur risau. Gembira kerana bulan khusus buat Umat Islam akhirnya tiba. Risau mengenangkan apakah mampu untuk mengaut segala kurnia berganda ganda dari-NYA nanti.


Si botak juga tambah berduka. Hancur hati melihat Melayu makin berpuak puak. Apalah untungnya berpihak pihak yang terlalu melampau ini? Jika punya pendirian politik berbeza, tiada salahnya. Ini hak setiap warganegara. Namun perlukah pendirian politik mengatasi kalimah syahadah?


Si botak juga makin hampa. Luluh jiwa melihat Melayu makin hanyut dibuai desakan material. Apalah untungnya mengumpul harta sehingga mampu menampung langit? Jika ada niat mahu majukan diri serta keluarga, tiada salahnya. Ini tuntutan agama. Tapi perlukah harta membutakan hati sehingga sanggup melihat ibu bapa derita dan mereka yang memerlukan menggeletar menahan lapar dahaga?


Yang ditunggu akhirnya menjelma. Marilah kita tampung mana lubang di dasar bahtera. Marilah kita tampal mana layar yang carik. Kita bersatu bawah kalimah suci dan belalah nasib ibu bapa, keluarga, jiran tetangga serta handal taulan.


Gunakan segala kurnia di bulan mulia ini sebaik mungkin. Jangan jadikan setiap kurnia sebagai tiket untuk kita sama sama terbakar dengan Firaun serta Haman. Wal iya'udzubillah...


Salam Ramadan al Mubarak untuk semua...


...............................................................


The yearned one is finally here. Si botak is happy as well as worried. Happy as the specific month for Moslems finally here. Worried as to think whether si botak would be able to grab all blessings from THE LORD later on.


Si botak is also in despair. Looking at the Malays whom now had been separated via parties. What is the good of taking sides for too much? If just only having different political views, it's perfectly reasonable. That is the right of every citizens. Yet, do we need to exercise unhealthy politicing that grew above the syahadah?


Si botak is also sad. Looking at the Malays whom so consumed by material needs. What is the use of gathering so much wealth? If it's for helping one's self and family, it is very acceptable. It's the demand of the religion. Yet, do we need to gather wealth and money until being blinded by it, at the end, we tend to ignore our parents and neglecting the one who are in need?


The yearned one is finally here. Let us fix any flaws in the society. Let us mend any disfigurement in our family. Be united under the sacred syahadah and help our parents, families, neighbours and friends.


Use all blessings in this holy month wisely. Don't let these blessings be our tickets to be burned together with the Pharoah and Haman. Wal iya'udzubillah...


Salam Ramadan al Mubarak for all...
Pekerjaan Untuk OKU di Malaysia-Realiti atau Konspirasi?.. Disabled's Employment in Malaysia-Reality or Conspiracy?..


Si botak bermalas malas malam semalam. Agak kecundang menerima ujian-NYA. Maklum sajalah, cuaca tak menentu. Maka sekujur tubuh si botak turut jadi tak menentu. Sedang asyik melayan lagu lagu Datuk Sharifah Aini, tiba tiba telefon menjerit. Kuss semangat, nyaris tak kena serangan jantung. Hehehe...


"Assalamualaikum si botak, Y (bukan nama sebenar) ni."


Si botak dan Y berbasa basi.


"Si botak, saya sedang kecewa," ujar Y, lemah.


Si botak bertanya apa yang telah terjadi. Buat pengetahuan semua, Y adalah seorang anak gadis yang dianugerahi-NYA dengan CP (Celebral Palsy). Namun kini sedang bertungkus lumus mendapatkan ijazah sarjana dan bekerja sebagai pegawai tinggi di Jabatan Pembangunan OKU, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).


"Si botak, saya dapat amaran pertama daripada Kepala Besar JKM. Saya selalu sangat sakit sakit kebelakangan ini. Si botak faham bukan? Cuaca tak menentu. Maka saya terpaksa ambil cuti rehat. Maka itulah yang menjadi isu sekarang."


Semestinya si botak mengerti. Y terpaksa mengembara lebih daripada 15km sehari untuk ke tempat kerja. Y terpaksa daki tangga yang tinggi tinggi setiap hari. Y terpaksa pula bahagi masa untuk belajar setiap hari.


Si botak berbahagia dulu. Sewaktu Y diambil bekerja di jabatan itu. Ia merupakan satu kejayaan buat warga OKU. Dilantik menjadi pegawai tinggi. Namun si botak tetap risau. Kenapa? SI BOTAK RISAU KALAU KALAU SEMUA ITU HANYA SATU KONSPIRASI. KONSPIRASI UNTUK MENGANIAYA Y DAN OKU LAIN.


Si botak dapat bayangkan kini. Semua pegawai pegawai tinggi melayut di jabatan itu sedang berbincang sambil gelak gelak. "KITA MEMANG TAK BOLEH AMBIL OKU BEKERJA. TENGOK Y, TAK MAMPU NAK BEKERJA. ASYIK SAKIT."


Si botak juga kecewa. Pegawai pegawai tinggi melayut di jabatan itu tak faham faham. OKU bukan macam kalian. OKU ada limitasi tersendiri. Kalian juga kadang kadang bisa bisa tubuh dan demam. OKU bisa bisa tubuh setiap hari. Y bisa bisa tubuh setiap hari. Jadi jika OKU terpaksa berehat, ini adalah kerana bisa bisa tubuh itu telah berganda.


Si botak kecewa. Pegawai pegawai tinggi melayut di jabatan itu tak faham faham. OKU juga merupakan sumber Modal Insan Negara! Namun, perlu ada perancangan teliti di dalam penempatan OKU di mana mana jabatan mahupun bidang pekerjaan. Ini adalah kerana OKU lebih sensitif terhadap persekitaran dan mudah terjejas dengan iklim mahupun pencemaran.


Si botak malas nak cakap banyak lagi. Pegawai pegawai tinggi melayut di jabatan itu sebenar sangat mengerti semua ini. Mereka cuma tak mahu faham. Maklum sajalah, adik bongsu mereka, sepupu sebelah mak mereka atau mungkin anak anak ikan mereka dah nak tamat sekolah. Jadi, baik singkir OKU dan gajikan kroni mereka. (Salah seorang pegawai di Jabatan Kebajikan Masyarakat Daerah Pekan juga mempunyai kakak yang menjadi Timbalan Pengarah di Jabatan Pembangunan OKU)


BERHENTILAH MENGANIAYA OKU!!! SESUNGGUHNYA KAMI ADALAH UJIAN TERHADAP KALIAN YANG SEGAR BUGAR!!! JAWABLAH NANTI KALIAN BILA BERHADAPAN DENGAN YANG MAHA MENGETAHUI!!!


..............................................................


Si botak being lazy for last night. A bit battered in dealing with THE LORD's trials. As the wheather is in chaos. So is si botak's body turn to be. While listening to Datuk Sharifah Aini's songs, all of the sudden the phone rang. Phew... luckily didnt get cardiac arrest. ...


"Assalamualaikum si botak, Y (not a real name) here."


Si botak and Y making conversation.


"Si botak, i'm so frustrated," said Y, weak.

Si botak wondered what had taken place. For those who read this entry, Y is a girl blessed with CP (Celebral Palsy). Yet now she is struggling doing her Master Degree and working as a high officer in The Disabled Development Department, Welfare Department (WD).


"Si botak, i received a first warning from the Head of WD. I'm in pain lately. Si botak understands right? The climate is unpredictable. Thus i had to apply for medical leaves. That seems to be the issue now."


Si botak would definitely understand. Y has to travel over 15km daily to get to work. Y has to climb many staircases as to reach her office. Y has to balance her time for her study also.


Si botak used to be so happy. When Y was hired to that department. It was a breakthrough for the disabled in Malaysia. Hired as a high officer. Yet si botak was also very much worried about it. Why? SI BOTAK IS WORRIED THAT ALL THESE WOULD TURN TO BE A CONSPIRACY. A CONSPIRACY AS TO SURPRESS Y AND OTHER DISABLED.


Si botak could imagine. Other high officers there now would be in a meeting and laughing. "WE COULDNT AFFORD TO HIRE A DISABLED. LOOK AT Y, COULDNT EVEN WORK. ALWAYS ILL."


Si botak is disappointed. Those high officers in that department seem not to get it. A disabled is nothing like you guys. A disabled has his/her own limitation. You guys would be in pain and have a fever once in a while. A disabled is in pain daily. Y is in pain daily. So, if a disabled had to apply for rest, it means the pain had multiplied.


Si botak is sad. Those high officers in that department seem not to understand. A disabled is also a source of National Human Capital! Yet, there should be a careful planning as to locate any disabled to any department or work fields. This is mainly because a disabled is more sensitive to environment and prone to be afffected by climate as well as polution.


Si botak doesnt want to say much. Those high officers in that department actually understand perfectly of all these. They just choose not to understand. The reason is so simple, they might have a younger brother/sister, a cousin or even their younger secret lover whom just finished school and jobless. So better get rid of a disabled and hire their crony instead. (In fact, one of the officer in Pekan's Welfare Department happens to have an elder sister who works as an Assistant Director in the Disabled Development Department)


DO STOP SURPRESSING THE DISABLED!!! WE ARE ACTUALLY ONE OF THE BIGGEST TRIALS PREPARED BY THE LORD FOR ALL OF YOU WHO ARE AS HEALTHY AS A HORSE!!! YOU SHALL ANSWERS EVERTHING IN THE HEREAFTER WHILE QUESTIONED BY THE LORD, YOU WILL!!!
Meniti Pemisah Seseni Benang (siri 1)... Walking On A Fine Line (series 1)...


Si botak mencantum luka di seluar Anak Pakcik Budin. Besi tajam membawa benang pencantum bergerak lemah dikemudi tangan si botak. Si botak termangu seketika. Wahai, alangkah agung kurniaan-Nya! Terfikir manusia untuk menghasilkan benang dan jarum. Bolehlah luka - luka di penutup tubuh ini dicantum kembali. Bayangkan benda seseni bebenang boleh digunakan untuk mencantum. Boleh digunakan untuk menampal carik.



Kenapa tak kita gunakan benda halus lain untuk mencantum jurang beza antara kita. Luka di dalam hubungan kemanusiaan semakin besar. Semua pertelagahan dimulakan atas nama-Nya. Kononnya setiap ajaran agama menggalakkan permusuhan dengan penganut kepercayaan lain. Benarkah Yang Kuasa meminta agar kita bermusuh musuh? Si botak terkenang ayat ke-13 Surah Al Hujurat;




Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).


Apakah pula bahan pencantum sehalus bebenang yang boleh digunakan untuk merapatkan jurang antara manusia kini? Si botak terfikir akan kata - kata Almarhumah Moyang; "Jika ada pihak berbeza pandangan, hampir pula bermusuhan kerana perbezaan itu, cari persamaan walau sebesar zarah, maka akan hilanglah rasa marah dan timbullah keinsafan"


Maka, kenapa tidak kita cuba cari persamaan yang mungkin ada di dalam mana mana kepercayaan dan adat resam? Manalah tahu, jika ada persamaan walau sebesar zarah maka akan terbit keinsafan dalam hati. Mungkin juga jika nampak persamaan walau sebesar hama cuma, akan lahirlah hormat, berputiklah kedamaian. Manalah tahu...


Si botak teringat beberapa persamaan kecil yang masih perlu diperhalus agar kesahihannya terbukti. Di dalam Rig Veda dan juga Puranas (kitab suci bagi penganut Hindu), terdapat nama Prajapati atau juga dikenali sebagai Dyaus Pitar iaitu salah satu Dewa utama Hindu yang dikenali sebagai Dewa Pencipta. Jadi di mana letak persamaan?


Bagi penganut Ajaran wahyu, Islam, Kristian & Yahudi, terdapat pula nama Yafith (bagi orang Islam), Japheth (bagi orang Kristian & Yahudi). Siapa pula manusia bernama Yafith/Japheth ini?


Ibnu Sa'ad di dalam kitab Tabaqat Al Kubra menyatakan satu hadis yang diriwayat oleh Ismail bin Uyasy dari Yahya bin Sa'id dari Sa'id bin Musayyab diterangkan oleh Rasulullah SAW bahawa putera Nuh (yang masih tinggal selepas banjir besar) adat tiga orang, iaitu; Sam, Haam dan Yaafith. Setiap seorang dari mereka mempunyai 33 orang anak. Nah! Ada nama Yaafith dinyatakan Junjungan Besar SAW bukan?


Manakala di dalam ayat pertama Genesis 10 (kitab suci Yahudi yang juga dikenali sebagai Bereshith dan juga merupakan Catatan Lama bagi Orang Kristian), menyatakan bahawa, "Ini merupakan kisah Shem, Ham dan Japheth, anak anak Noah, yang masing masing mempunyai ramai anak selepas banjir besar". Nah! Sekali lagi nama Yafith/Japheth dinyatakan.


Malah bagi yang meminati kisah kisah mitos, pasti kenal dengan watak Iapetus (salah satu Titan, iaitu gergasi yang dipercayai salah satu dewa Greek purba) dan juga Jupiter (salah satu lagi dewa tetapi bagi mitos Rom pula). Perhatikan bahawa bunyi nama nama tadi adalah sangat menghampiri Yafith/Japheth/Prajapati. Bukankah ini satu kebetulan yang sangat menyeronokkan?


Bagaimana jika semua watak dan nama di atas sememangnya orang yang sama? Bukankah ini menunjukkan bahawa pernyataan "semua manusia adalah bersaudara" seperti ajaran Muhammad SAW, adalah terbukti benar. Ini juga boleh menjadi asas utama untuk memulakan langkah awal mencari persamaan persamaan lain, agar akhirnya kita semua tak perlu bertelagah lagi.


Si botak tersenyum. Selembar benang dapat mencantumkan sebesar carik di seluar Anak Pakcik Budin. Alangkah bagusnya jika sehalus persamaan ini dapat merapatkan pula sebesar pertelingkahan yang kononnya diatas nama Tuhan! Alangkah bagusnya...


...............................................................................................................


Si botak was putting together the tear on Anak Pakcik Budin's pants. The sharp iron driving the joining thread moved faintly as governed by si botak's hand. Si botak stopped and wonder. Alas, how great the gift of The Lord! Until man could think of creating this fine thread and the sharp needle. Then the tear in our raiment could be sealed. Imagine how this fine thread could be used in mending tear. Could be used in patching.


Why don't we also use other fine material in mending the huge gap within us? The tear in human relationship is widening. All these fight supposedly in The Lord's name. All religions (as if) teach the followers to hate other religion. Is it really true that The Lord ask us to be hostile towards each other? si botak remembered the verse 13 in Surah Al Hujurat;



O mankind! Lo! We have created you male and female, and have made you nations and tribes that ye may know one another. Lo! the noblest of you, in the sight of Allah, is the best in conduct. Lo! Allah is Knower, Aware.


What is the fine material to be used in mending this tear between man? Si botak could not help it but to recall the wise words of Almarhumah Moyang (the late Great Grandma); "If there should be any party of different views, should that differences lead to hostility, find any similarity though as small as it would be, then all angers shall be put off and there should be revelations"


Thus, why don't we try to find any similarities in all beliefs? Just in case, we could find any similarities there. Just in case, though as small as it would be, it shall reveal enlightment into our heart. Just in case, from these similarities, shall there be respect, that finally leads to peace. Just in case...


Si botak remembered a few similarities that still needed to be seriously studied as should it be verified. In the Rig Veda as well as the Puranas (holy books of the Hindu), there is this name of Prajapati also called Dyaus Pitar that happens to be one of major Gods in Hinduism that known to be Lord of the Creator. So where does the similarity lies?


For the people of the books, Islam, Christian & Jew. There is Yafith (for Moslem), Japheth (for Christian & Jew). Who could this Yafith/Japheth guy be?


Ibnu Sa'ad in Tabaqat Al Kubra mentioned a hadith told by Ismail bin Uyasy from Yahya bin Sa'id from Sa'id bin Musayyab explained by Prophet Muhammad PBUH that there were Sam/Shem, Haam and Yafith/Japheth whom were the sons of Nuh/Noah (after the big flood). Each of them had 33 children. There! The name of Yafith mention by Prophet Muhammad PBUH.


Meanwhile in the first verse in Genesis 10, stated, "This is the account of Shem, Ham and Japheth, Noah's sons, who themselves had sons after the flood". There! Once again the name of Yafith/Japheth mentioned.


In fact for those who love mythologies, should be familiar with Iapetus (one of the Titans, god in ancient Greek) and also Jupiter (one of the gods in Roman myth). Look how similar the sound of their names (once said) to Yafith/Japheth/Prajapati. Isn't this a very exciting coincidence?


What if all these figures turn out to be the same person? Shouldn't this mean that the statement of Prophet Muhammad PBUH that "all man are kins", was true enough. This could be the very foundation in beginning the first step to find other similaries, so that finally we could stop all these fights.


Si botak smiled. A fine thread could mend the biggest tear in Anak Pakcik Budin's pants. It would be so wonderful if this fine similarity could then mend the biggest fights that claimed to be in The Lord's name. It would be so wonderful...
Berat Nian Bahu Menggalas... The Load Is Unbearable...


Berat nian bahu menggalas. Itulah yang cuba si botak kongsi pada kali ini.

"Apa yang digalas?" "Takkanlah berat sangat?" Itu reaksi yang sering si botak dengar dari sekeliling.

Si botak bukan Superman! Si botak juga langsung tak sama dengan Badang! Si botak tak mungkin jadi Hercules!

Cetusan ini meletus saat si botak mendengar Luah Rasa Kak Lily .

"Kau botak tampak gembira sepanjang masa." " Kau botak senyum selalu." " Kau botak badannya makin tembam." Itu reaksi yang sering si botak dengar dari sekeliling.

Si botak bukan Joker! Si botak langsung tak sama dengan Sang Semar! Si botak tak mungkin jadi Muse!

Kekadang si botak tertanya. Perlukah si botak hamburkan segala apa yang digalas? Mungkin kemudian baru ada yang akan mengerti.

"Kau botak perlu tolong aku kali ini." "Kau botak harus bersama aku dan selesaikan tugas ini." "Kau botak mesti boleh tamatkan derita aku ini."

Si botak bukan Berkira! Si botak langsung tak Penting Diri! Si botak cuma Terkedu, bila si botak Menggapai, tak ada tangan yang Menyambut!

Kekadang si botak tersentuh. Perlukah si botak mengemis? Mungkin kemudian baru ada yang akan mengerti.

Si botak hanyut kini. Tepian langsung tak kelihatan. Bayu langsung tak berhembus. Si botak sendiri di samudera nan tak berpenghujung...

......................................................................................................

The load is unbearable. This is what si botak is trying to share.

"What is it that you're carrying?" "Could it be that heavy?" These are common reaction si botak is getting.

Si botak is no Superman! Si botak is definitely not Badang! Si botak will never be Hercules!

This entry is a result after si botak heard Kak Lily's Entry .

"You botak seem happy all the time." "You botak smile most of the time." "You botak is getting more chubby." These are common reactions si botak is getting.

Si botak is no Joker! Si botak is definitely not Sang Semar! Si botak will never be Muse!

Sometime si botak wonders. Does si botak need to let everything out? Maybe then somebody will understand.

"You botak have to help me this time." "You botak have to be with me to solve this chores." "You botak must be able to end this misery of mine."

Si botak is not being Calculative! Si botak is not at all Selfish! Si botak is just Speechless, when si botak is Gasping, there is no hand Holding It!

Sometime si botak is touch. Does si botak need to beg? Maybe then someone will understand.

Si botak is drifting. There is no sight of shore. The wind is gone. Si botak is all alone in this ocean without an end...
Babi Yang Selsema, Manusia Yang Mati... Pigs Having Flu, Man Dies...


Memang si botak tahu. Bukan babi yang kena selsema. Namun si botak hanya terfikir sesuatu. Babi. Semua orang cuba elak guna perkataan ini. Dah memang haiwan yang satu ini namanya babi. Habis nak guna nama apa lagi. Memang ada 'khinzir', namun bahasa asal yang kita guna adalah babi. Teruskanlah guna. Kenapa kita suka mewujudkan kesusahan pada diri sendiri?

Babi adalah ciptaan-NYA. Kita juga ciptaan-NYA. Ia haram dimakan oleh Muslim dan juga Yahudi. Adakah ini bermakna kita harus terlampau hinakan ia? Arak juga haram bagi Muslim. Namun kita masih boleh berkompromi dengannya. Masih terdapat banyak iklan iklan arak di dada akhbar juga di layar panggung. Si botak terfikir cuma...

Si botak juga terfikir akan satu fakta yang menakutkan. Selsema kali ini makin mengganas. Sudah berapa nyawa tumpas di Malaysia cuma. Di seluruh dunia sudah tak terbilang dengan jari. Si botak hairan memikir semua orang masih terlalu santai seolah olah tiada apa yang berlaku di sini. Pihak pemerintah juga masih ternanti nanti. Menanti apa si botak tak pasti.

Mungkin perlu ada kematian pada kadar tertentu, 100 mungkin, 1000 mungkin, (seolah nyawa seorang manusia atau 14 tu terlalu murah dan tak penting) baru ianya akan ditangani? Susah sangat ke nak agihkan topeng muka atau pencuci tangan percuma kepada rakyat? Mengapa tiada pula mana mana pihak yang mahu tampil berbuat sedemikian? KONDOM percuma untuk galakkan SEKS RAMBANG bersepah sepah pula.

Si botak juga tertawa sendiri pabila di layar TV, kepala negara mula bermain politik dengan isu nyawa ini. "Kita melihat penularan virus ini semakin berleluasa. Kita perlu memikirkan langkah seterusnya menanganinya seperti mengharamkan sebarang perhimpunan di tempat awam" Hahaha... Sedang 14 nyawa (mungkin banyak lagi) dah tumpas, khalifah kita masih mahu gunakan isu H1N1 ini untuk menghalang protes yang hangat kini di jalanan. Si botak tak memilih pihak. Sekadar tercuit hati kecil ini melihat betapa bijak pemimpin pemimpin kita mempolitikkan segala galanya.

Entahlah. Apa yang si botak fikir adalah virus ini merupakan satu peringatan tegas buat kita semua. Kenapa disebarkan oleh babi? Kenapa juga orang yang tak makan babi turut dijangkiti? Si botak yakin ini adalah cara YANG KUASA untuk memberi amaran supaya kita semua berhenti.

Berhenti memakan rasuah! Makan suap adalah haram, makan babi pun haram.

Berhenti juga memakan riba! Makan riba haram, makan babi pun haram.

Berhenti makan hasil curi! Makan barang curi adalah haram, makan babi pun haram.

Berhenti memakan hasil titik peluh orang! Makan hasil usaha orang adalah haram, makan babi pun haram.

Berhenti makan mewah mewah bila mak bapak di rumah kelaparan! Makan sambil aniaya mak bapak adalah haram, makan babi pun haram.

BERHENTILAH MAKAN APA SAJA YANG HARAM!!!

........................................................................................................

Si botak is fully aware. Is not the pig which was infected by the flu. Yet something across si botak's mind. Babi (pig). Everybody tries their very best of to avoid using this word. It is known as babi. Thus, what other name should be used? Yes, there is 'khinzir' yet ever since the days of our forefathers, babi has been used. Then use it. why we must make everything so complicated?

Babi is THE LORD's creation. We are THE LORD's creation. It is forbidden to eat for the Moslems and the Jews. So, is this give us the freedom to truly despise it? Alcohol is forbidden for the Moslems. Still we are compromising with it. There are alcohol advertisements in newspapers as well as in the cinema. It just across si botak's mind...

Si botak also couldn't help to think of this frightening fact. This flu is on the loose. There were so many casualties in Malaysia alone. Throughout the world the death tolls are alarming. Si botak wonders why Malaysian seem not to be bothered as if niothing happens. The government seems to be waiting. Si botak just not sure waiting for what.

There should be certain amount of death, maybe 100, maybe 1000, (as if one life or maybe 14 are too expensable and not so important) then would this crisis be taken care of? Is it so hard to give away free facial mask and hand sanitiser? Why there is no other party to do so? Whilst free CONDOMS in accordance to encourage RANDOM SEX is piling up.

Si botak couldn't help yet to laugh out loud when on TV, head of our nation began to politicise this grave issue. " We saw this spreading of this virus is so alarming. We need to come out with the next steps as to deal with it such as banning public gtahering" Hahaha... While there were already 14 lifes already spared (there maybe more), our leader still wishes to use this H1N1 as to crush the recent public street protest. Si botak chose not to pick any sides. Just humoured to learn that our leaders wisely politicising everything.

What to say. Si botak strongly believes that this virus is a stern reminder for us all. Why it is spread by pig? Why those who didn't eat pork also bound to be infected? Si botak is certain that this is THE LORD's unique way of warning us all to stop.

Stop bribery! Bribery is forbidden, eating pork is too.

Stop riba! Riba is forbidden, eating pork is too.

Stop stealing! Eating stolen stuffs are forbidden, eating pork is too.

Stop taking advantage on others! Eating something that others work for is forbidden, eating pork is too.

Stop lavishly living while your parent is starving! Eating while your parent is starving is forbidden, eating pork is too.

STOP EATING ANYTHING THAT IS FORBIDDEN!!!
Anugerah... The Gift...
Tiga bulan lebih. Sembilan puluh lima hari jika mahu dinyatakan secara terperinci. Si botak membisu. Terlalu banyak kisah yang ditempuh, sehingga tak terluah kini. Apa yang penting si botak dah kembali.


Si botak ingin berkongsi ANUGERAH ANUGERAH yang si botak terima dari-NYA. Pertamanya, si botak telah diundang oleh Duli Yang Maha Mulia Sultanah Pahang, Sultanah Hajjah Kalsum, untuk mengadap baginda pada 4 Ogos yang lalu. Baginda sangat ramah malah telah mencemar duli bersusah payah menyediakan juadah minum petang buat si botak, Nizam dan Kekanda Tikus. Segalanya bermula dengan satu panggilan telefon oleh YM Tengku Dato' Laily Masturah bt Tengku Dato' Hussain, yang lebih mesra dipanggil Enda Tik oleh si botak. (Maaf Enda, tak sempat merakamkan foto)


Enda Tik merupakan seorang kerabat Diraja Negeri Pahang (pangkat sepupu dengan KDYMM Sultan Pahang, Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah). Beliau merupakan seorang bekas pendidik dan kini aktif dengan kerja kerja kemasyarakatan malah beliau juga merupakan aktivis budaya yang cukup berbakat. Si botak telah dibantu Enda Tik sedari mula si botak mula menerima ujian ini. Dipendekkan cerita, Enda Tik telah memberi satu penghargaan besar dengan meminta si botak karangkan satu gurindam yang mengkisahkan pensejarahan Kesultanan Melayu Pahang.


Gurindam berkenaan diperhalus dan diperindah oleh Enda Tik dan juga Cikgu Azizah (beliau pula merupakan seorang sasterawati dan juga ibunda kepada Ustaz Badlishah Alauddin dan juga Anis Salwa Alauddin).


Gurindam ini akhirnya dialunkan oleh Anis Salwa Alauddin (pemenang Bintang Klasik Nusantara) pada Majlis Santapan / Jamuan Malam Mesra Diraja Bersama KDYMM Sultan Pahang & DYMM Sultanah Pahang anjuran Wanita PERKIM Negeri Pahang. Maka di situlah titik mula sehingga membawa si botak ke Istana Mahkota Kuantan. Terima kasih yang tak terhingga kepada Enda Tik. Enda lah yang menjadikan semua ini kenyataan.


Kemudian, si botak telah pula diundang oleh Kak Lily & Abg Razak (lelakinya) untuk ke Maskara Yang Best .

Bercakap mengenai ANUGERAH ANUGERAH, si botak ingin memanjatkan sekali lagi rasa kesyukuran terhadap-NYA. Ini adalah kerana si botak teringat pula tiga ANUGERAH yang paling berharga telah dikurniakan-NYA kepada keluarga si botak.


ANUGERAH ini datang dalam bentuk tiga anak anak comel kepunyaan Kekanda Tikus. Che Nur Aimi Azreen merupakan anugerah pertama. Kini berusia 13 tahun, seorang anak gadis yang tinggi lampai (tingginya kini menghampiri 6 kaki). Seorang kakak yang penyayang walaupun masih terdapat cebis cebis perangai anak anak.


Che Muhammad Aiman Azizan pula merupakan jejaka kacak di dalam keluarga. Orangnya sentiasa tenang dan tidak banyak kata. Namun sesekali berbicara, jelas tampak kematangan yang melangkaui usianya yang baru mencecah 10 tahun cuma.


Akhir sekali, lahir pula, Che Muhammad Aiman Azizi yang sangat comel. Baru berusia setahun dua bulan, namun lagaknya seperti anak anak berusia lebih dua tahun usia. Petah berkata kata dan sangat montel.

Anugerah sebegini sering kita terlepas pandang. Bayangkan betapa hambar hidup kita tanpa kehadiran anak anak kecil. Kita sering biarkan zaman kecil mereka berlalu tanpa cuba menikmatinya. Sedar sedar, mereka sudah dewasa dan mula membuat karenah.


Bayangkan juga betapa bertuahnya kita, diberi peluang mendengar hilai tawa mereka, melayan celoteh mereka. Sedang, masih ramai di luar sana yang masih belum dikurnai rahmat ini. Hargailah anak anak kecil di sekeliling kita.


.......................................................................................................................................

Che Nur Aimi Azreen



Che Muhammad Aiman Azizan



Che Muhammad Aiman Azizi










.......................................................................................................................................



Three months. Ninety five days to be exact. Si botak was in silence. Too much had been through, till couldnt be mentioned. The most important thing, si botak is back.


Si botak would love to share THE GIFTS that si botak had received from THE LORD. First and foremost, si botak had been invited to an audience by HRH the Sultanah of Pahang, Sultanah Hajjah Kalsum, on the 4th of August. HRH was a very warm and lovely lady. She even went trough all the trouble to prepare some delicious tea party for si botak, Nizam and Kekanda Tikus. It all began with a phone call from HH Tengku Dato' Laily Masturah bt Tengku Dato' Hussain, better known as Enda Tik by si botak. (Sorry Enda, didn't manage to get your photo)

Enda Tik is a royalty of Pahang (HRH the Sultan of Pahang, Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah's cousin). She was an educator and now actively doing community works as well as a multi talented cultural activist. Si botak had been aided by Enda Tik since the very moment si botak had been tested. To make thing short, Enda Tik had acknowledge si botak by asking si botak to write a gurindam (Malay poetry) regarding the history of Pahang Sultanate.


The Gurindam was then perfected as well as beautified by oleh Enda Tik and Cikgu Azizah (she is a wonderful writer also a proud mother of Ustaz Badlishah Alauddin and Anis Salwa Alauddin).


This Gurindam finally was put in honour by a wonderful singing of Anis Salwa Alauddin (winner of Bintang Klasik Nusantara) during a special royal gala / dinner (Majlis Santapan / Jamuan Malam Mesra Diraja Bersama KDYMM Sultan Pahang & DYMM Sultanah Pahang) held by PERKIM Ladies of Pahang. It was the breaking point that lead si botak to Kuantan Mahkota Palace. Thank you so much dearest Enda Tik. Enda was the one who made this a reality.

Then, si botak was invited by Kak Lily & Abg Razak (lelakinya) to the Maskara Yang Best .


Speaking of THE GIFTS, si botak would love to once again expressing a great gratitude to THE LORD. This is because si botak remembers three GIFTS blessed by THE LORD to si botak and family.


This GIFTS came in a form of three cute children of Kekanda Tikus. Che Nur Aimi Azreen is the first gift. Now 13 years old, she is a young lady of great height ( she's almost 6 feets tall now). A loving sister though still is a child inside.


Che Muhammad Aiman Azizan is the handsome boy of the family. A very cool and a boy of few words. Yet, once he opens his mouth, his maturity couldn't be missed though he is only 10.


Finally, the cute Che Muhammad Aiman Azizi. Barely one and two months old, yet acting like a two years old child. Speaks very well and so chubby.


These are the gifts that we normally take for granted. Imagine how dull would our lifes be without the presence of children. We tend to let their childhood passed without trying to enjoy it. Suddenly, they will grow up and start to be difficult.


Imagine how lucky we are, to have the opportunity to listen to their laughters, to put up with their sweet and cute behaviour. Still, there are so many out there whom have yet to be blessed with this gift. Do treasure children around us.
  • There was an error in this gadget

    Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter