Saudaraku... My Kins...

Politik- Perlukah?
Salam,

Beberapa lama tak kemari, akhirnya si botak menjelma. Banyak sangat rintangan yang muncul yang akhirnya membawa kepada ghaibnya si botak dari laman ini. Hari ini si botak sangat gembira bila mendengar segelintir blogger 'gergasi' mula mengadakan gencatan senjata
BLOGGER CEASED FIRE! (CEDUKAN DARIPADA LAMAN SH ALATTAS). Alhamdulillah!



Si botak tertanya - tanya, mengapa berpecah sangat Orang Melayu kini. Si botak cuba tak mahu berat sebelah atau prejudis. Namun setelah penat pusing keliling si botak tetap bertembung jawapan yang ini, POLITIK!



Perlukah kita kepada satu perkataan yang lahir kira - kira 2500 tahun yang lalu ini? Mengikut sarjana Barat perkataan dan pemikiran politik ini lahir daripada tamadun Yunani purba yang dikatakan pada masa itu tidak menerima wahyu Allah yakni tiada seorang Nabi atau Rasul yang diturunkan kepada kaum ini (menurut laman Khilafah 'Ala Minhajin Nubuwwah). Maka, hasilnya lahirnya satu fahaman yang telah digunapakai oleh segenap rantau dunia ini iaitu fahaman POLITIK. Apa itu POLITIK?


Para ahli politik berbeza pandangan di dalam memberikan definisi/batasan politik. Namun sasaran politik itu pada hakikatnya tertumpu pada negara dan kekuasaan. Prof. Mr. Dr. J. Barents alam bukunya, Ilmu Politik: Suatu Perkenalan Lapangan, 1953, halaman 19 (terjemahan LM. Sitorus) mengatakan, “Ilmu politik ialah ilmu yang mempelajari penghidupan negara. Ilmu politik diserahi tugas untuk menyelidiki negara-negara itu, sebagaimana negara-negara itu melakukan tugas-tugasnya. W.A. Robson dalam The University Teaching of Social Sciences, menyebutkan, “Ilmu politik mempelajari kekuasaan dalam masyarakat ...”. Batasan ini sama dengan Deliar Noer dalam Pengantar ke Pemikiran Politik, yang menyebutkan, “Ilmu politik memusatkan perhatian pada masalah kekuasaan dalam kehidupan bersama atau masyarakat.” (Meriam Budiardjo, Dasar-dasar Ilmu Politik, Gramedia Jakarta, 1983, halaman 10).


Apapun definisinya, bagi si botak POLITIK adalah fahaman yang akhirnya melahirkan puak - puak yang akan sentiasa berbeza pandangan malah mungkin juga sentiasa bertelagah. Perlukah kita akan fahaman yang akan menjadikan kita berpuak - puak?


"Dengan kembali bertaubat kepada-Nya dan bertakwalah kepada-Nya serta dirikanlah solat dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan Allah. Yaitu orang-orang yang memecah belah agama mereka dan mereka menjadi beberapa golongan. Tiap-tiap golongan bangga dengan apa yang ada pada golongan mereka.” (QS.Ar-Rum:31-32)


Apa POLITIK ini bersesuaian dengan wahyuNYA yang dibawa KEKASIHNYA?


Bila disoal kepada POLITIKUS - POLITIKUS atau orang yang berpolitik, apakah tujuannya anda berpolitik? Jawapannya pasti, Lillahi Ta'ala. Benarkah? Atau Li Power & Li Harta semata - mata? atau sekadar mengukuhkan kedudukan ekonomi dan menegakkan fahaman tertentu sahaja?



"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian pada tali Allah seraya berjama’ah, dan janganlah kamu berfirqah-firqah (bergolong-golongan), dan ingatlah akan ni’mat Allah atas kamu tatkala kamu dahulu bermusuh-musuhan maka Allah jinakkan antara hati-hati kamu, maka dengan ni’mat itu kamu menjadi bersaudara, padahal kamu dahulu nya telah berada di tepi jurang api Neraka, tetapi Dia (Allah) menyelamatkan kamu dari padanya; begitulah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada kamu, supaya kamu mendapat petunjuk.” (Ali ‘Imran:103 )


“Sesungguhnya Allah itu redha kepada kamu pada tiga perkara dan benci kepada tiga perkara. Adapun (3 perkara) yang menjadikan Allah redha kepada kamu adalah: 1). Hendaklah kamu memper ibadati-Nya dan janganlah mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apapun, 2). Hendaklah kamu berpegang-teguh dengan tali Allah seraya berjama’ah dan janganlah kamu berpuak - puak, 3). Dan hendaklah kamu sentiasa menasihati kepada seseorang yang Allah telah menyerahkan kepemimpinan kepadanya dalam urusanmu. Dan Allah membenci kepadamu 3 perkara; 1). Dikatakan mengatakan (mengatakan sesuatu yang belum jelas kebenarannya), 2). Menghambur-hamburkan harta benda, 3). Banyak bertanya (yang tidak ber faidah).” (HR Ahmad, Musnad Imam Ahmad dalam Musnad Abu Hurairah, Muslim, Shahih Muslim: II/6. Lafadz Ahmad)

Si botak rasa tak perlu bercakap panjang lebar. Sudah jelas lagi nyata APA YANG DISURUH YANG MAHA KUASA & PESANAN KEKASIHNYA...


POLITIK - Perlukah kita?


Award & Mad GG... Award & Mad GG
Salam...

Si botak sangat teruja. Dapat award dari Akhi Shah (terima kasih ya akhi. award ni sangat bermakna.:D )dan dapat akhirnya memuatnaik gambar Mad GG. Mad GG plak adalah anak Kekanda Tikus yang lahir pada 2 Mei yang lalu. Dah beso dah... hehehe. Award ni berfungsi macam yang tertera kat bawah:-

Si Botak is too overwhelmed now. Got an award from Akhi Shah (thanks my dear brother. This award means a lot to me. :D ) and finally managed to upload Mad GG's pics. Mad GG is Kekanda Tikus' son that was born on 2nd of May ago. He's grown... hehehe.




Mad GG & patung beruangnya

Mad GG & his teddy





Mad GG dengan Kak Aimi & Adik One (Mad Jijan yang tak nak dipanggil abang)

Mad GG with Kak Aimi & Adik One (Mad Jijan who doesnt want to be called big bro.)







Mad GG









Brilliant Weblog is a prize given to sites and blogs that are smart and brilliant both in their content and their design.The purpose of the prize is to promote as many blogs as possible in the blogspere.Here are the rules to follow:

1.Put the logo on your blog
2.Add link to the person who awarded you
3.Nominate at least 7 other blogs
4.Add links to those blogs on yours
5.Leave a message for your nominees on their blogs.



Jadi, mereka yang bertuah adalah...

So, the lucky ones are...



1. Kak Lily - Kekandaku yang sangat gigih lagi tabah. Dia adalah inspirasi si botak untuk terus berkarya.

Kak Lily - My dear sis whom is a very strong and sturdy. She is si botak's inspiration to keep on writing.

2. Haaziq - Si budak biru yang sentiasa menulis sesuatu yang jujur.

Haaziq - the blue boy who always write honest stuffs.

3. Alex Medina - Orang jauh yang masih fasih berbahasa ibunda walau dikelilingi mat saleh... hehehe.

Alex Medina - A far person who still speak his mother language fluently though surrounded by foreigners.

4. Akeem - Anak muda yang sungguh besar hatinya...

Akeem - A young boy who has an extemely big heart...

5. Tak dapat fikir dah.

Couldn't think anymore.
Biar Sesuci Kasih Qays & Laila... Let It Be As Pure As Qays & Laila's Love

Hatiku yang terseksa olehmu bilakan terubat
Sedang panah maut lebih akrab menghambatku dari hampirnya aku padamu.
Jarak dan cinta dan dambaan dan semakin menggoncang
Dan kau tak juga hampir sebagai aku tak juga dekat.
Bagai layang layang terkatup kemas dalam genggam si anak kecil
Menghirup tetes maut sedang si kecil bermain ria.
Tak mungkin si anak punya saat merasa seksa itu
Tak mungkin juga si unggas punya upaya untuk lolos.
Terdampar depanku ribuan arah
Namun ke mana langkahku, tanpa sekeping hati?


Air mata si botak mengalir deras saat menaip bait luah rasa Qays ibn al Mulawwah atau lebih dikenali sebagai Laila Majnun (Yang tergilakan Laila). Kehampaan dan keikhlasan cinta dia kepada Laila Al-Aamiriya tak mungkin dapat sesiapa sangkal. Cinta dan kasih mereka berdua tak pernah tercemar oleh sebarang perlakuan sumbang mahupun desakan material. Masih adakah cinta sebegini di luar sana?


Si botak sangat risau mengenang anak muda kini yang bila nama bercinta, mesti berakhir dengan upacara menyerah. Mnyerah apa? Tepuk dada tanya selera. Si teruna pasti meleleh liur mengenang upacara ini. Tak payah lagi lama lama dalam kamar mandi. Si dara pula dengan rela menyerah atas nama cinta. Bila dan kembung, si teruna mencicit lari, tinggal pujaan hatinya derita menghadap pelbagai kemungkinan.

Orang orang dewasa, apa kata jika terlihat pasangan muda enak bercanda mesra, tegurlah mereka. Moga tak hanyut dibuai asmara. Moga tak lunyai rumput di balik rimbun semak. Bukan apa, orang muda, darah panas. Baik ditegur agar tak tersalah langkah.


Orang orang muda, apa kata pakai getah gelang di pergelangan tangan. Bila terasa membuak desakan fitrah yang satu ini, tarik panjang panjang dan lepaskan getah itu. Biar tersentak kulit menahan perit. Bukan apa, biar tersekat sekejap aliran laju darah itu. Biar apa yang keras, jadi lembik semula. Baik sakit dari mengundang padah.


Biarlah sesuci kasih Qays pada Laila. Apa yang lebih pasti sesiapa juga akan merasai nikmat dunia yang satu ini pada masa yang sesuai. Qays dan Laila langsung tak merasa. Tunggulah. Tak lama mana pun. :)


.........................................................................................................................................................................................................................................


When will the tormented heart be cured of you
While the arrow of death is nearer to me than I to you.
Distance and love and longing and tremor
And you neither bring me near, nor I come close.
Like a sparrow in the palm of a child being squeezed
Tasting the water of death while the child plays.
Neither the child has the sense to feel for the bird
Nor the bird a feather to fly and go.
I’ve a thousand directions whose ways I’ve known
But without a heart, where shall I go?


Si botak's tears dropped rapidly as typing this lovely verse of love written by Qays ibn al Mulawwah or better known as Laila Majnun (The one who driven mad by Laila). His despair and sincerity towards Laila will never be able to be denied by anyone. Their love had never been tainted by lust and materials. Is there this kind of love out there?


Si botak is very much worries when thinking about youngers nowadays when they are in love. It must be ended with the submissive ritual? Submission of what? Ask yourself. This ritual will definitely makes the lad drooling. It means the day of spending too much time in the toilet is over. As for the girl, it means willingly giving, in the name of love. Once it starts to swell, the lad will be running as fast as he could, leaving the love of his life struggling to face all sorts of possibilities.


Grown ups, what if when ever stumble upon this young couple extacised in love, just remind them. So that they wont be too drifted. So that there will no grass crushed behind any bushes. It is just that to guide this young couple to the right path.


Youngsters, why not try to wear a rubber band on the wrist. Whenever tempted by the raging hormones, pull the band as hard as any of you could then let it go. Let the skin feels the stinging. May it manage to stop the rapidly flowing blood. May it softened any hardened part. Prevention is better than cure.


Let it be as pure as Qays & Laila's love. One thing for sure, this earthly pleasure is a sure thing for anybody at the appropriate time. Qays and Laila didnt have the chance to experience it at all. Do wait. It wont be long. :)
Lipas, Burung & Kepala... Cockroach, Bird & Head
Dulu, kami saling mengenali. Tak ada warna kulit yang menghalang pandang. Tak ada pula simbol atau logo yang menyekat kasih dan sayang. Tak pernah ada. Yang ada cuma saling faham memahami. Yang ada cuma saling hormat menghormati. Itu yang ada.


Kini, kami saling membenci. Warna kulit makin tebal melindung pandangan. Simbol dan logo makin lebat membunuh perasaan. Ada, masih ada. Saling caci mencaci. Saling keji mengeji. Ini yang ada.


Penting sangatkah berada di puncak? Tak boleh membela nasib ramai kalau di dasar? Lipas tak perlu berada di puncak dunia namun mereka tak pernah pernah pupus. Nak bunuh pun sangat susah. Sebab manusia tak berapa nampak lipas yang begitu pandai menyelinap. Malah, dikatakan ahli bijak pandai, jika bom atom meletus sekalipun, lipas masih boleh bertahan sehingga beratus hari.


Perlu sangatkah berada di atas? Sampai hinjak hinjak segala yang di bawah? Burung berada nun jauh di awan. Selalu juga mati tertembak. Kerana mudah dikesan oleh sang pemburu. Kalau bom atom meletus, burung pun akan jadi macam manusia. Jadi rangka.


Perlu pilih jalan terbaik sekarang. Retak sangat kita ini. Terlalu sibuk nak jadi kepala segala kepala, terlalu sibuk nak kekal jadi kepala segala kepala, kepala kepala di bawah akan leper dipijak. Bukan senang nak jadi kepala segala kepala ni. Di sana nanti, susah nak jawab. Banyak yang akan dipertanggung atas sang kepala segala kepala.



Diriwayatkan oleh al Bukhari dan Muslim, baginda Nabi s.a.w. menasihati sahabatnya Abd Rahman bin Samurah:- “Wahai Abd. Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau ditinggalkan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu”.


..........................................................................................................................................................................


Once, we used to know each other. There were no colours of any skin shall block the views. There were exactly no symbols or logos that restrain the loves. There were none. There were understandings. There were definitely respects. Those were there.


Now, we hate each other. Skin colours block the views. Symbols and logos rapidly killing the feelings. Still, there is something. Insults. Calling names. These are here.


Is it that important to be on top? Would being at the bottom mean that one cannot fight for others? A roach does not have to be on top yet their race has never ever been close to extinction. Even killing them is so hard to be done. It is because human could barely see this cunning species. Those smart guys out there even claimed that if ever an atomic bomb should explode, roach will stay alive for a couple of hundred days.


Is it that crucial to be on top? Even it would mean stepping on top of others? Bird fly so high up in the sky. Still got shot. It is because they are too visible to be hunted. If ever an atomic bomb shall blast, bird shall be exactly like human. Nothing would remain attach except, skeletons.


The best path should be chosen now. We are too fragile. Too preoccupied to be head of heads, too busy to remain as head of heads, all the heads which are down, are flattened, crushed. It is not an easy job to be head of heads. In the hereafter, it would be difficult to answer. There will be a lot of things should be accounted on the shoulder of the head of heads.


As quoted by al Bukhari and Muslim, the prophet (pbuH) once advised Abd Rahman bin Samurah:- "O Abd Rahman! Don't you ever ask to be a leader. If you ever been given it because you requested it, you shall be left(unassisted). If you were given it without you asking for it, you shall be helped."




Artikel di Sejarah@Malaysia... Sejarah@Malaysia's Article...
This article was written for a Bahasa Melayu's magazine. Thus, i will only explain briefly what is it about. It is a writing on the descendant of Sultan Mahmud Shah, the last Sultan of Melaka (Malacca). This article was actually a response to the claim of "the 44th Sultan of Melaka" in 2006. Though those who wouldn't understand Bahasa Melayu might find it difficult to understand, there are diagrams that explains the family tree of Sultan Mahmud's children.

Takhta Kesultanan Melayu Melaka; Siapa Yang Berhak?

Salam sejahtera dan salam tahun baru. Bertemu lagi kita di dalam Coretan Muha pada keluaran kali ini. Alhamdulillah. Bersyukur saya ke hadrat Ilahi di atas kurnia ini dan ingin saya menyampaikan setinggi penghargaan kepada majalah Sejarah@Malaysia yang memberi kepercayaan kepada saya meneruskan kolum ini. Tidak terlewat juga rasanya bagi saya menyampaikan ucap tahniah kepada warga kerja majalah Sejarah@Malaysia di atas penerbitan bahan baca yang menarik lagi berinformasi. Moga kehadiran 2007 akan membawa erti yang lebih bermakna kepada kita semua.

2006 mencatatkan pelbagai cerita yang pastinya mewarnai dunia pensejarahan Malaysia. Antara titipan yang amat berkait dengan dunia sejarah silam tanahair adalah, penghebahan kemunculan semula ‘Sultan Melaka ke – 44’ yang berlangsung dengan penuh adat istiadat. Kehadiran berita ini amat memikat lantaran saya sangat berminat dengan Kesultanan Melayu. Saya tidak putus – putus mengikuti perkembangan berita yang sangat hangat bermula pada akhir 2005 sehinggalah awal 2006. Ini adalah pengakuan pertama seumpamanya.


‘Sultan Melaka yang pertama’ selepas 479 tahun ini memilih Dewan Komuniti Taman Melati, Gombak, Kuala Lumpur untuk menjalankan satu majlis yang penuh gilang gemilang; ‘Istiadat Penganugerahan Watikah Gelar Adat Kali Pertama Tahun 2005 Setelah 477 Tahun Tidak Dapat Dijalankan Kerana Raja Yang Hilang Tidak Dapat Dicari Dan kini Muncul Kembali.' Segalanya berjalan lancar. Namun tatkala cerita itu mula menghiasi dada akhbar, pelbagai pihak mula menyuarakan pelbagai pandangan. Namun akhirnya tuntutan ini tidak diterima dan berita ini terus lenyap dari paparan media.

Saya di sini bukanlah ingin mengulas lanjut akan peristiwa ini. Namun apa yang saya akan cuba lakukan di sini adalah berkongsi dengan anda kronologi saat berundurnya Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka yang terakhir dan ke mana keturunan baginda tersebar. Ini kerana kita tidak pernah mungkin layak menghakimi sesiapa pun. Namun apalah salahnya kita cuba memahami rentet peristiwanya.

Alah pada Feringgi.

Tanggal 15 Ogos 1511 menyaksikan robohnya pertahanan Kegemilangan Kota Melaka di mana akhirnya menyaksikan permulaan kehancuran Empayar Agung Melayu yang dibina ratusan tahun lamanya. Pada masa itu angkatan Melaka diketuai, Sultan Ahmad Shah, Sultan Melaka yang baru dilantik menggantikan ayahanda baginda, Sultan Mahmud Shah akhirnya terpaksa akur dengan angkatan perang Portugis. Angkatan Portugis yang diketuai Alfonso D’Albuquerque, berjaya menawan Melaka setelah bertempur selama beberapa hari.

Kemudian, Sultan Mahmud berundur ke Batu Hampar berhampiran Sungai Bertam manakala Sultan Ahmad bertahan di Sungai Bertam namun akhirnya terpaksa berundur lagi ke Pagoh di Hulu Sungai Muar, akibat asakan Portugis. Di sinilah berhampiran Bentayan, Baginda berdua membina sebuah kota. Di kedua – dua tempat, Pagoh dan Bentayan jugalah baginda berdua menyusun strategi menawan kembali Melaka lantas mengusir Feringgi atau Portugis.

Namun Alfonso D’Albuquerque, tidak senang dengan situasi itu lantas menghantar satu angkatan perang untuk menyerang Pagoh dan Bentayan. Sebagaimana yang diceritakan oleh Haji Buyong Adil, di dalam buku karangannya, Sejarah Johor;

‘Oleh sebab khuatirkan bahaya dari Pagoh dan Bentayan (Kuala Muar) itu, pada akhir 1511 itu juga, Alfonso D’Albuquerque telah menghantar suatu angkatan perang yang terdiri daripada 400 orang askar Portugis, 600 orang Jawa dan 300 orang Pegu (Burma) pergi menyerang dan mengalahkan Bentayan dan Pagoh. Sultan Mahmud dan Sultan Ahmad serta orang – orang baginda berundur dari Pagoh dengan meninggalkan beberapa buah kenderaan baginda serta beberapa ekor gajah baginda di daerah Muar.’

Haji Buyong bin Adil, Sejarah Johor,h.6



Setelah tewas di Muar, baginda berdua berundur lagi ke Pahang melalui Denai Penarekan di Sungai Serting.

Berkerajaan di Bentan dan Mangkat di Kampar

Seberapa lama di Pahang, Sultan Ahmad dan Sultan Mahmud berangkat ke Pulau Bentan. Baginda berdua berkerajaanlah di sana. Namun Sultan Ahmad pula tidak menghormati pembesar – pembesar tua. Lantas baginda itu diracun atas arahan ayahanda baginda, Sultan Mahmud, sebagaimana yang diceritakan oleh Sulalatus Salatin;

‘Maka segala kelakuan itu (yakni tidak hormat kepada para pembesar dan pegawai) kedengaran kepada Sultan Mahmud Shah; maka tiadalah berkenan pada baginda akan af’al anakanda baginda itu membuang akmal raja – raja, maka disuruh baginda kerjakan dalam senyap; seperti firman Allah Taala: “Iza ja’a ajaluhum la yasta’ khiruna sa’atan, wala yastaq dimuna”, yakni apabila datang ajal mereka itu, tiada terkemudian seketika, dan tiadalah terdahulu seketika jua pun. Maka Sultan Ahmad pun mangkatlah, ditanamkan di Bukit Batu; disebut orang ‘Marhum Bukit Batu’.

A. Samad Ahmad, Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, h. 271

Maka diriwayatkan oleh perawi – perawi atau pencatat sejarah Portugis, bahawa dari Bentan, Sultan Mahmud kembali ke Muar dan bersiap menyerang Melaka. Namun Portugis dapat menghidu pergerakan baginda lantas satu kelengkapan perang yang diketuai de Andrade telah menyerang Pagoh buat kali kedua pada tahun 1512. Alah jua kali ini cubaan Sultan Mahmud.

Kemudian baginda kembali bersemayam di Kopak, Bentan. Di sinilah baginda telah berjaya mematahkan beberapa cubaan Portugis yang menyerang Bentan. Menurut catatan R.O. Winstedt, A History of Johore yang disiarkan di dalam, Journal of the Malayan (Malaysian) Branch Royal Asiatic Society (Singapore), Vol. X, Part 3, pada disember 1932, iaitu, Jeorge d’Albuquerque, Pemerintah Portugis di Melaka telah menghantar satu angkatan perang pada 1521 bagi menyerang Bentan, namun mereka kalah. Sekali lagi pada tahun 1523, satu angkatan perang di bawah pimpinan Don Sancho Enriquez gagal menyerang Bentan. Setelah itu, Portugis tetap juga menyerang Bentan beberapa kali meskipun gagal sehinggalah satu angkatan perang yang diutus dari Goa, India tiba pada 1526. kali ini barulah dapat mereka menembusi benteng pertahanan Kota Kara, di Kopak.

Akhirnya di atas nasihat para pembesar, sekali lagi baginda berundur ke Kampar dan bersemayam di sana. Di kampar Raja Perempuan, Tun Fatimah (anak Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir yang dibunuh atas arahan Sultan Mahmud juga) telah mangkat. Setelah itu Sultan Mahmud mulalah uzur dan selang beberapa lama, mangkatlah baginda di Kampar; digelar orang, ‘Marhum Kampar’.


Perkahwinan Sultan Mahmud Shah.

Menurut catatan, Sultan Mahmud berkahwin sebanyak enam (6) kali. Baginda hanya mempunyai tiga (3) putera dan beberapa puteri hasil daripada perkahwinan baginda. Baginda asalnya berkahwin sesama raja iaitu dengan, Raja Perempuan Raja Wati puteri Sultan Muhammad ibni Sultan Mansur Shah, Sultan Pahang yang pertama. Setelah mangkat Raja Wati, kemudian baginda bernikah pula dengan Tun Teja Ratna Menggala, puteri Seri Amar Bangsa ibni Tun Hamzah ibni Tun Perak, Bendahara Pahang yang kedua.

Isteri ketiga Sultan Mahmud adalah Tun Sabariah anak Laksamana Hang Tuah. Datuk Putih, Tun Kudu puterinya Tun Tahir, (Seri Nara Diraja faham yang juga adalah adik kepada Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir) adalah isteri keempat. Kemudian baginda berkahwin lagi dengan Puteri Onang Kinang binti Sultan Iskandar Syah Nenggiri, Sultan Kelantan yang kalah perang kepada Melaka. Akhir sekali baginda berkahwin pula dengan Tun Fatimah (Bergelar Raja Perempuan) puteri Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir.


Anakanda dari Raja Wati

Seperti mana yang dinyatakan tadi, putera baginda Sultan Mahmud Shah yang pernah bertakhta di Melaka, Sultan Ahmad akhirnya diracun, dan baginda Ahmad Shah ini tidak pula berkeluarga. Maka putus sudah satu cabang warisan keturunan Sultan Mahmud atau juga dikenali sebagai ‘Jalur Keturunan Siguntang’. Sultan Ahmad ini merupakan satu – satunya putera Sultan Mahmud bersama – sama Raja Wati.

Pasangan diraja ini juga punya seorang puteri yang berkahwin dengan Sultan Abdullah ibni Raja Menawar, raja Kampar. Raja Menawar adalah adik beradik berlainan ibu Sultan Mahmud Shah. Maka puteri baginda ini bernikah dengan saudara sepupu sendiri iaitu Sultan Abdullah Kampar. Malangnya Sultan Abdullah tidak punya keturunan. Maka sekali lagi kita boleh dapati putusnya susur galur keturunan Sultan Mahmud Shah.

Diagram



Puteri dari Tun Teja Ratna Menggala

Perkahwinan kedua baginda dengan Tun Teja, puteri Bendahara Seri Amar Bangsa Pahang, merupakan satu perkahwinan yang membawa kepada peperangan antara Pahang dan Melaka. Ini adalah kerana Tun Teja merupakan tunangan Sultan Abdul Jamal ibni Sultan Muhammad Shah, Sultan Pahang ke – 3 yang juga merupakan saudara sepupu dan abang ipar Sultan Mahmud. Ini adalah kerana, Sultan Muhammad, Sulatan Pahang Satu adalah bapa saudara Sultan Mahmud dan Sultan Mahmud mengahwini Raja Wati, adinda kepada Sultan Abdul Jamal. Namun pertelingkahan keluarga ini akhirnya dapat diredakan.


Hasil perkongsian hidup dengan Tun Teja hanya memberi Sultan Mahmud seorang puteri iaitu Raja Arma Dewi. Namun puteri Sultan Mahmud ini tidak ketahuan apa nasib baginda. Kisah baginda puteri tidak tercatat di dalam mana – mana catatan. Maka sekali lagi kita bertemu zuriat Sultan Mahmud yang tidak punya anakanda atau waris.

Diagram 2



Zuriat dari anak Laksamana Hang Tuah dan Puteri Onang Kinang.

Sebagaimana yang telah dinyatakan, Sultan Mahmud juga telah berkahwin dengan Tun Sabariah, anak Laksamana Hang Tuah. Melalui perkahwinan ini, baginda beroleh seorang puteri yang dinamakan Raja Putri Dewi. Anakanda baginda ini dikahwinkan pula kepada Sultan Pahang ke – 7, Sultan Zainal Abidin ibni Sultan Mahmud.

Baginda juga berkahwin dengan Puteri Onang Kinang anak Sultan Iskandar Shah Nenggiri dan hasil dari perkongsian hidup kali ini memberi Sultan Mahmud seorang putera dan tiga puteri, Sultan Muzaffar Shah, sultan pertama Perak, Raja Mah yang berkahwin dengan Raja Kasab dari Siak, Raja Dewi yang berkahwin dengan Sultan Ahmad Kelantan (Baginda berdua tidak punya zuriat) dan seorang puteri yang berkahwin dengan Sultan Mansur, Sultan Pahang ke - 4 yang mana lahir Raja Puspa Dewi dan Raja Kesuma Dewi. (Salasilah Keturunan Raja Kesuma Dewi dan Raja Puspa Dewi akan ditunjukkan di dalam Diagram 6)



Keturunan Raja Putri Dewi dan Sultan Zainal Abidin bergabung dengan keturunan Sultan Muzaffar Shah, sultan pertama Perak dan Raja Mah melalui pernikahan Raja Muda Abdullah (anakanda Sultan Abdul Ghafur ibni Sultan Abdul Kadir Alaudin Shah ibni Sultan Zainal Abidin, Sultan Pahang ke – 12) dengan puteri Perak [anakanda Sultan Mansur Shah ibni Sultan Muzaffar Shah (raja pertama Perak) ibni Sultan Mahmud Shah Melaka]dan melahirkan Puteri Fatimah Puteh yang jurai keturunan baginda boleh dikesan melalui salasilah keturunan Kesultanan Perak Darul Ridzuan sekarang. Diagram 3 menunjukkan salasilah Puteri Fatimah Puteh.

Diagram 3


Puteri Fatimah Puteh ini nanti akan berkahwin dengan Sultan Muzaffar Shah II dari Perak (ibni Raja Mahmud Siak yang berkahwin dengan Raja Puteh binti Sultan Mansur Shah Sultan Pahang ke – 8 ibni Sultan Zainal Abidin, ibni Raja Kasab dari Siak yang berkahwin dengan Raja Mah binti Sultan Mahmud Shah Melaka ibni Sultan Khoja Ahmad dari Siak). Diagram 4 menunjukkan salasilah Sultan Muzaffar Shah II. Hasil perkahwinan mereka berdualah yang nanti akan menghasilkan Sultan – sultan yang memerintah Perak Darul Ridzuan.


Diagram 4

Seorang lagi sultan Pahang dari keturunan Sultan Zainal Abidin dan Raja Putri Dewi iaitu Sultan Ahmad (Sultan Pahang ke – 11,) ibni Sultan Abdul Kadir Alaudin Shah telah berkahwin dengan puteri Sultan Muhammad Hassan Brunei dan mempunyai seorang puteri. Puteri baginda (Salasilah ditunjukkan di dalam digram 5) inilah yang berkahwin dengan Sultan Abdullah Maa’yat Shah, Sultan Johor ke – 7 yang juga adalah keturunan Sultan Mahmud Shah dari Raja Perempuan Tun Fatimah.

Diagram 5



Zuriat Raja Perempuan

Raja Perempuan Tun Fatimah, merupakan ‘isteri muda’ Sultan Mahmud yang diangkat menjadi Raja Perempuan setelah Raja Perempuan Raja Wati dari Pahang. Melalui perkongsian hidup bersama Sultan Mahmud, baginda dikurniakan tiga orang cahaya mata, Sultan Alaudin Ri’ayat Shah II (Sultan Kedua Johor selepas Sultan Mahmud sendiri), Raja Puteh yang berkahwin dengan Raja Ali Bunjar dari Haru (Baginda berdua tidak berzuriat) dan Raja Khatijah yang dikahwinkan sebagai isteri muda sultan Pahang ke – 5, Sultan Mahmud ibni Sultan Muhammad (Baginda berdua juga tiada berzuriat).

Sultan Alaudin Ri’ayat Shah II berkahwin pula dengan puteri Sultan Mansur iaitu Raja Kesuma Dewi yang mana akan lahirlah Sultan Muzaffar Shah, Sultan Johor Ke – 3 dan Raja Fatimah. Raja Fatimah inilah yang berkahwin dengan Raja Umar anakanda Raja Puspa Dewi dengan Raja Ahmad dari Terengganu. Raja Umar akan menjadi Sultan A’ala Djalla Abdul Jalil, Sultan Johor ke – 5. Salasilah mereka yang agak rumit akan ditunjukkan di dalam Diagram 6.

Diagram 6

Kesimpulan

Telah kita susuri jalur keturunan Sultan Mahmud Shah, sultan terakhir Melaka. Kini terpulang kepada kita untuk menentukan samada yang menuntut takhta layak berbuat sedemikian. Namun terdapat satu lagi kemungkinan iaitu, terdapat lagi keturunan Sultan Mahmud yang tidak direkod! Atas apa jua alasan, kita seharusnya menyiasat dengan teliti sebelum menafi atau menerima sesuatu tuntutan. Ini adalah kerana kita perlu amanah dan memulangkan yang hak!

Sampai kita bertemu lagi di keluaran mendatang. Saya Muha Aziz dengan ini mengakhiri coretan yang tak seberapa ini. Sebarang khilaf harap dimaafkan. Salam harmoni dan bersama kita menghayati Sejarah Bangsa!
Bila hati terbuka.... When the heart is open....
Salam... Lama sudah menyepi. Hari ini terpanggil untuk membersih sawang sawang di kamar ini. Si botak terlalu kusyuk mendengar jerit jerit kecil di ruang fikirnya. Hingga hanyut. Mujur tak lemas.


....
Tiga hari lepas, si botak dianugerahi satu peluang yang menyebabkan jemari ini mengetuk papan kekunci kotak ajaib. Si botak tak mahu bercerita panjang mengenainya lagi. Namun, pengalaman tiga hari di sana membuat si botak tersedar dari lena yang panjang.


....
Ini satu perkara yang si botak nak kongsi. Kita akan terus jadi mangsa sehingga kita cuba lihatnya peristiwa itu dengan penuh tanggungjawab. Kita juga menyumbang kepada apa apa peristiwa yang kita alami. Namun tak bermakna ketidakadilan itu, tak terjadi.


....
"Saya tak dibayar gaji" - Kenapa tak saya laporkan kepada pihak yang mampu menolong? Bukan mengadu tetapi menuntut hak!


"Saya didera suami" - Kenapa tak tinggalkan dia? "Saya tak nak anak anak tak berbapa" - Habis mahu biarkan mereka hilang ibu dan bapa, kerana mereka akan terpinggir bila kita sentiasa bertengkar dan cuba memujuk hati.


....
Ini sekadar apa yang si botak belajar. Masing masing punya cara tersendiri. Saja tulis agar tercetus satu perbincangan yang memberi untung kepada semua. :)


................................................................................................................................................................................

Salam... It has been so long in silence. Am called today to do the spring cleaning. Si botak was too indulged in hearing the tiny shouts within his thinking compound. Drifted. Fortunately was not drowning.


....
Three days ago, si botak was blessed with an opportunity that lead his fingers tapping this magic box. Si botak does not want to talk more about it. Still, three days there had awoken si botak from a very long sleep.


....
Si botak likes to share something. We will continue be a victim until we try to look at the incident in a responsibled manner. We also contributed to the event that we have been through. Still, it does not mean that the injustice was not there.


....
"I was not paid" - Why did not we report it to those who could help? Not telling yet fight for own rights!


"I was abused by my husband" - Why did not leave him? "I do not want my child to bw without father" - Then let the kids loose both parent, as they will be left through the arguing and while we try to find solice.


....
This is just what si botak have learned. Each and every person has own ways. Simply writing this as to spark a discussion that might bring good to everybody. :)
Dengarlah baik - baik.... Listen carefully....
Mendidih hati.. kekadang tersenyum dek kelucuan.. pabila mengenang betapa masalah timbul akibat tidak mendengar baik - baik.

....
"adik, tolong beli gambir sirih"

"ok"

beberapa ketika...

"astaghfirullah, ni gambir makan (gula gula)."

(censored... hehehe... kena marah)

....
Asasnya ialah mendengar baik baik. Tak susah. Tak payah masuk universiti pun. Apa kata kita berhenti sejenak dan mulalah guna salah satu daripada lima indera kurniaan agung ini.

.........................................................................................................................................................................

Enraged.. Sometime smiling when thinking about it.. how problems occur due to lack of proper listening skill ie; to listen!

....
"adik, go and get me gambir sirih (one of the ingredient to eat betel leaf)"

"ok"

after a while...

"astaghfirullah, this is a different gambir (a candy also known as gambir)

(censored... hehehe... what else, scolded)

....
The most essential part is to listen carefully. Not a big deal. Do not have to go and enroll in a university. Why don't we stop for a moment and start to really make a full use of one of the most blessed senses.

....
DeNgaRlAh BaiK bAIk... Do LiStEn CareFullY...
Tak Selesa? ... Not Comfortable?
Sila klik imej dan baca bahagian NOTE. Do click the image and read the NOTE



....
Kecewa, sedih, marah.... itu antara perasaan yang pertama si botak lalui bila email ini dititip. Si botak menulis skrip iklan bagi sebuah syarikat yang menawarkan khidmat pembelian tiket bas antara bandar melalui panggilan telefon dan secara online.



....
Si botak sangat bersyukur kerana ada pihak lain yang meneliti skrip ini, dapat si botak belajar satu dua perkara baru. Namun, luluh hati ini pabila bahagian NOTE dibacakan oleh JAWS. Tak selesa dengan orang cacat?



....
Ini bukan kali pertama perkara sebegini menembusi gegendang telinga si botak. Pernah satu ketika, si botak mengajar di sebuah pusat tusyen, bekas pengurusnya yang sangat baik hati, menelefon. Dia menyampaikan berita pilu, ibunya yang juga penghidap kanser, kembali menemui Yang Paling Penyayang. Namun, ayat seterusnya yang sangat tajam, kata wanita yang halus tuturnya itu,



"ada kawan akak yang berpendapat, mak akak meninggal kerana kamu. Maklumlah kamu OKU. Bagi dia, OKU ni pembawa malang. Tapi akak langsung tak percaya! Tak ada siapa pun pembawa malang. Ini Takdir!"



....

Ini mentaliti kita. bukan semua namun segelintir. Sampai bila nak anggap kecacatan sebagai sial? Sampai bila nak nafikan kewujudan orang cacat? Sampai bila nak bercerai kerana anak yang lahir cacat? Sampai bila?


........................................................................................................................................


Disappointed, sad, enraged.... these were the feelings that surrounded si botak while JAWS read the email sent to si botak. Si botak wrote a commercial script for a company that offers new way to purchase intercity bus tickets, via phone and online.


....
Si botak was so grateful for there is another party to revise this script, si botak would be able to learn a thing or two. Yet, this heart crushed as JAWS read the NOTE. Not comfortable with the disable?


....
This is not the first that such words emblezoned into si botak's ear. Once, si botak was teaching in a tuition centre, a kind manager who once worked there called, as to pass a bitter news, her mum who happened to be a cancer patient, moved on to meet The Most Compassionate. Her last sentence though, was as sharp as a knife, plunged into si botak's heart, deep.


....
"there was a friend, who thinks that my mum passed away because of you. You know, because you are a disable. Disables are jinx to her. Yet, i didn't buy it. There is no such thing as a jinx. This is destiny!"


....
This is our mentality, not entirely still some of us is holding on to this. When will we stop assuming disability as a jinx? When will the disable finally shall be acknowledged? When will the divorce due to the blessing of a disabled child ceased? When?
Rama - rama, orang jauh dan senang hati.....
Kata Tok Nyang, kalau rama - rama masuk rumah, ada orang jauh nak datang. Masa dulu - dulu, pantang ada rama - rama yang tersesat ke dalam teratak kami, mesti rasa senang hati sebab memikirkan ada tetamu bakal bertandang.
....
Siang tadi, tak ada rama - rama pun yang sesat atau menjengah ke puncak kenaria ini, tetapi telefon yang berdering. Si botak ingatkan suara Kekanda Along atau Mem Besar yang akan menyerikan hari.
....
Rupa - rupanya, suara Encik Arsaili orang jauh, yang berkumandang. Seronok benar si botak. Bersiap awal - awal. Menanti. Sungguh tak sangka, tanpa rama - rama, si botak senang hati macam dulu - dulu.
....
Akhirnya tetamu yang dinanti tiba bersama suri hatinya, Dr Azlin. Encik Arsaili bawakan ole - ole dari Australia yang si botak rasakan mesti cantik. Senang sungguh hati si botak.
....
Tapi kini si botak sayu pula. Mana pergi rama - rama? Dapatkah anak cucu kita yang bakal bertebaran di muka bumi ini tengok rama - rama satu hari nanti?
Akhirnya...
Alhamdulillah...

Setelah sekian lama, akhirnya si botak dapat muncul kembali. Kali ini dengan semangat dan kekuatan yang baru dikumpul.

....

Terima kasih buat semua yang sudi bertandang dan doakan si botak. Terima kasih daun keladi.
Sebuah Persahabatan
Burung lah kenek kenek
Terbang tinggi di awan,
Pesan lah datuk nenek,
Pandai pandai lah cari kawan....



....
Salah satu bait lagu rakyat Pahang yang dilagukan Pak Pin (Ariffin Said) berulang ulang di kamar fikir si botak selama dua tiga hari ini. Rindu benar pada Pak Pin dan suri hatinya, Kak Siti Hawa.


....
Apa yang menarik ialah bait pantun yang dilagukan itu. Datuk nenek kita sangat jauh pemikiran dan falsafah mereka. Tidak perlu mendaki puncak menara gading, mereka berfikir dengan wajar dan menyampaikan mesej dengan cara yang menarik.


....
Si botak agak tidak stabil dua tiga hari ini. Kesumba terlalu banyak tumpah dan gegar gegar batu jemala terlalu kerap, namun hati yang teruk bergoncang bila seorang sahabat menelefon memaklumkan perkahwinannya. Si botak sangat gembira buat sahabat ini, namun tercalar sukma pabila ayat ini dilontarkan...


"Maaflah tak jemput kau. Majlis aku ni majlis untuk golongan elit sahaja. Kau pun tahu kan siapa mempelai aku. Jadi tak sesuai nak jemput kau."


Talian dimatikan....


....

Burung lah kenek kenek,
Hinggap di atas bumbung,
Pesan lah datuk nenek,
Alah jangan lah laku sombong....


....
Sebuah persahabatan yang terbina bertahun tahun tewas akhirnya dengan pangkat dan kedudukan. Klise sangat bukan? Namun ini realiti yang cukup pahit untuk si botak telan....
Sesudah Sepekan......

Sesudah sepekan si botak tidak muncul. Ke kampung si botak pulang mengadap kedua batu jemala junjungan hati. Setinggi syukur buatNYA kerana kedua mereka sangat sihat dan berbahagia saja. :)


....


Sesudah sepekan si botak lari dari kecanggihan cetusan akal manusia. Ke kampung si botak berlari mendakap damai yang tak pernah terhakis. Setinggi syukur buatNYA kerana di sana tetap macam dahulu kala.


....


Sesudah sepekan si botak hilang dari kota penuh cabaran. Ke kampung si botak terbang mengejar cebis cebis mimpi yang kian carik. Setinggi syukur buatNYA kerana cebis cebis itu terkumpul di laman desa nan ditinggal.


....


Kini si botak timbul. Kini si botak kembali. Kini si botak melayang kemari. Dengan kantung yang kian kosong dek asakan emas hitam yang kian melonjak. Si botak yakin segalanya akan membuak buak. Namun si botak tetap yakin bahawa Yang Paling Pemurah akan tetap menaburi rahmat dan rezekiNYA.


....


Si botak tersentap juga dengan terjahan yang tiba tiba ini. Si botak bergaji tak mencecah 4 angka pun. Pasti akan tergugat dan berubah banyak perkara. Si botak membuak!


....


Apalah yang difikirkan oleh mereka yang diangkat jadi khalifah ini? Namun si botak sejuk apabila Mem Besar dan Encik Boss (Mama & Apak) titipkan pesan ini;


Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dalam hadis-hadis Baginda banyak menekankan mengenai amalan berjimat cermat, tidak membazir dan boros untuk diamalkan dalam kehidupan umat Islam, lebih-lebih lagi rasanya adalah bersesuaian bagi setiap kita mempunyai sikap sederhana dalam setiap tindak-tanduk termasuk berhemat dan berpada dalam perbelanjaan sehari-hari.


....


Si botak harap semua pakat pakat berusaha mengawal diri dan nafsu. Mari mohon padaNYA agar orang orang yang tak layak bergelar ketua diingatkanNYA. Biar mereka yang terlupa ini sedar bahawa amanah bukan perkara kecil.


....


Sesudah sepekan... Si botak kembali kini! :)

Wasiat Saidina Ali
Sebagai renungan. Bacalah dengan teliti dan amatilah wasiat yang sangat berguna ini. Ini wasiat Saidina Ali yang sering dibacakan oleh Almarhumah Moyang, kali terakhir, saya rakam iaitu sebelum saya ke universiti. Apa kata kita hayati benar benar apa pesan dan amanat Karamullahu Wajhah ini....


....
Ketika Saidina Ali r.a. sedang nazak kesakitan, beliau memperbanyakkan membaca zikir ‘la ilaha ilallah’. Di hujung hayatnya, beliau telah memberikan wasiat kepada anak-anaknya, Hasan dan Husain r.a. Wasiat tersebut telah di tulis oleh mereka.


....
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani
Ini adalah wasiat Ali bin Abu Talib. Dia nak saksi bahawa tidak ada tuhan selain Allah. Tiada sekutu bagiNya. Dan bahawa Muhammad adalah hambaNya dan rasulNya. Allah mengutuskannya dengan hidayah dan agama yang benar agar agama ini menang ke atas semua agama walau pun dibenci oleh orang-orang musyrik.


....
“Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku adalah orang Islam yang awal pertama.” (AlAn’am: 162-163)


....
Aku mewasiatkan kamu wahai Hasan, semua anak-anakku dan sesiapa sahaja yang sampai kepadanya wasiatku ini agar bertakwa kepada Allah, Tuhan kamu. Jangan sekali-kali kamu mati kecuali kamu Islam.


....
Berpeganglah kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Sesungguhnya aku mendengar Abu al-Qasim s.a.w. bersabda: “Hubungan manusia yang baik itu lebih baik dari solat dan puasa keseluruhannya.”


....
Lihatlah saudara mara kamu dan hubungkan diri kamu dengan mereka agar Allah meringankan hisabNya ke atas kamu.


....
Demi Allah, Allah bersama anak-anak yatim. Jangan biarkan mereka lapar dan jangan cuaikan mereka.


....
Demi Allah, Allah bersama jiran kamu. Sesungguhnya itu adalah wasiat Nabi kamu. Nabi s.a.w. terus menerus memberikan wasiat (agar berbuat baik terhadap jiran) sehingga kami menyangka bahawa jiran akan mewarisi harta.


....
Demi Allah, Allah bersama al-Quran. Jangan orang lain mendahului kamu di dalam mengamalkan al-Quran.


....
Demi Allah, Allah bersama solat. Sesungguhnya solat adalah tiang agama kamu.


....
Demi Allah, Allah bersama rumah Tuhan kamu. Jangan kamu asingkan diri dari rumah Allah selagi kamu masih hidup. Sesungguhnya rumah Allah jika ditinggalkan kamu tidak akan dipandang.


....
Demi Allah, Allah bersama bulan Ramadhan. Sesungguhnya puasa di bulan Ramadhan adalah pelindung dari neraka.


....
Demi Allah, Allah bersama jihad di jalan Allah dengan harta kamu dan jiwa kamu.


....
Demi Allah, Allah bersama zakat. Sesungguhnya zakat memadamkan kemurkaan Tuhan.


....
Demi Allah, Allah bersama umat di bawah tanggungan Nabi kamu. Jangan kami menzalimi mereka di hadapan kamu.


....
Demi Allah, Allah bersama sahabat Nabi kamu. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. berpesan kepada kamu agar berbuat baik terhadap mereka.


....
Demi Allah, Allah bersama golongan fakir miskin. Sertakan mereka di dalam kehidupan kamu.


....
Demi Allah, Allah bersama hamba-hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya perkara terakhir yang diucapkan oleh Rasulullah s.a.w. adalah: “Aku berpesan terhadap kamu agar berbuat baik terhadap dua golongan yang lemah; isteri-isteri kamu dan hamba-hamba yang kamu miliki.”


....
Jagalah solat. Jagalah solat. Jangan kamu takut celaan orang yang mencela dalam menjalankan agama Allah. Cukup Allah bagi kamu untuk melindungi kamu dari orang-orang yang ingin berbuat jahat terhadap kamu dan melakukan perlampauan ke atas kamu.


....
Ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah ke atas kamu.


....
Jangan tinggalkan amar makruf dan nahi mungkar. Jika kamu tinggalkan, orang-orang jahat akan menjadi pemimpin kamu dan ketika itu jika kamu berdoa, Allah tidak akan makbulkan.


....
Hendaklah kamu saling berhubungan dan bekerjasama. Jauhi dari khianat dan berpecah belah. Tolong-menolonglah di dalam perkara-perkara kebaikan dan taqwa. Jangan tolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan.


....
Bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat pedih azabNya. Moga-moga Allah memelihara ahli keluarga Nabi dan memelihara Nabi kamu. Aku tinggalkan kamu dan mendoakan kesejahteraan ke atas kamu. Moga-moga Allah akan merahmati kamu.


....
Selepas wasiat ini, Saidina Ali r.a. tidak mengucapkan kalimah lain selain ‘la ilaha ilallah’. Sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir beliau membaca firman Allah:
“maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!” (AzZalzalah: 7)
Buat apa lama sangat tu?
Hehehe. Ini entry yang cukup membuatkan pipi si botak terbakar menahan malu. Namun bak Kata Sayyidina Umar kepada anaknya Abu Syahamah: "Wahai anakku, berkata benarlah sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Dia tidak dapat dilihat dengan pandangan mata dan Dialah Maha Luas Penglihatannya."

....

Mem Besar akan sentiasa menjerit kira kira 15 tahun dulu, bila saja si botak lama sangat di dalam kamar mandi. :">

"Buat apa lama sangat tu! Sudah sudah la. Keluar, orang lain nak mandi jugak."

....

Setiap anak muda lelaki akan melalui fasa ini. Fasa 'gemar duduk dalam kamar mandi lama lama'. :) Namun teringat pula sonnet pertama Shakespeare...

....


SONNET 1
From fairest creatures we desire increase,

(kita mahukan semua ciptaan akan bertambah bilangannya)


That thereby beauty's rose might never die,

(kerana harapkan keindahan semulajadi akan kekal)


But as the riper should by time decease,

(tapi sebagaimana ibu bapak kita akan mati)


His tender heir might bear his memory:

(mereka tinggalkan kita sebagai penerus legasi)


But thou, contracted to thine own bright eyes,

(namun kamu, terlalu menurut kehendak hati)


Feed'st thy light'st flame with self-substantial fuel,

(memuaskan diri sendiri dan menyuap cahaya kehidupan dengan minyak sendiri/keluarkan sperma tetapi bukan di landasan yang betul )


Making a famine where abundance lies,

(menyebabkan kebuluran sedang banyak yang tumpah/sperma tak jumpa ovum )


Thyself thy foe, to thy sweet self too cruel.

(ini menjadikan kamu musuh kepada diri sendiri)


Thou that art now the world's fresh ornament

(kamu adalah perhiasan dunia kini)


And only herald to the gaudy spring,

(dan merupakan utusan pada musim bunga/pengeluar debunga yakni sperma untuk proses persenyawaan )


Within thine own bud buriest thy content

(tapi kamu buang saja 'kurnia/sperma' itu)


And, tender churl, makest waste in niggarding.

(kamu hanya membazir bila kamu nafikan kecantikan kamu pada yang berhak yakni wanita )


Pity the world, or else this glutton be,

(kasihanilah dunia ini dan jangan pentingkan diri)


To eat the world's due, by the grave and thee.

(wujudkanlah insan baru, supaya bila dah mati, kecantikan kamu yang dimamah bumi tetap akan ada warisnya)

....

Rasa rasanya, lelaki yang bertandang akan faham apakah maksud Shakespeare ni. Jangan bazirkan 'benih kehidupan milik kita'. memang susah nak kawal sekali dah mula. Namun mari kita cuba sama sama. Si botak pun masih cuba nak kawal kemahuan yang satu ini. :">

....

Jauhkan diri dari bahan bahan porno.

Elakkan dari duduk bersendirian.

Berpuasalah.

Banyakkan Zikrullah dan Selawat.


....

Ingatlah. Jangan membazir. Sesungguhnya membazir itu amalan si dia yang tercampak dari kemuliaan. :)


Antara Cinta Diredhai & Cinta Nafsu
Cinta. Satu kata yang mencetus pelbagai situasi. Apa itu cinta? Secara peribadi, cinta itu adalah anugerahNYA kepada setiap manusia. Cinta itu punya pengertian yang amat luas. Cinta itu punya pengertian dan aplikasi yang luas. Cinta boleh saja didefinisikan sebagai perasaan yang ingin dikongsi sesama manusia atau objek dan juga sebuah perasaan kasih terhadap seseorang atau objek tertentu.
....
Jenis jenis cinta pun tidak kalah luasnya.
Cinta terhadap Tuhan
Cinta kepada Rasul
Cinta kepada Agama
Cinta kepada Ibu Bapa dan keluarga
Cinta terhadap teman-teman, atau philia
Cinta terhadap lawan jenis atau juga disebut asmara
Cinta yang hanya merupakan hawa nafsu atau cinta erotik
Cinta sesama atau juga disebut kasih sayang atau agape
Cinta dirinya sendiri, yang disebut narsisme
Cinta kepada benda benda atau materialisme
Cinta akan sebuah konsep/idealisme tertentu
Cinta akan negaranya atau patriotisme
Cinta akan bangsa atau nasionalisme
dan banyak lagi....
....
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran” (ArRum:21)
....
Memang banyak jenis cinta namun Islam juga mengiktiraf keperluan cinta berlainan jantina dalam kehidupan manusia. Cinta lelaki perempuan yang disifatkanNYA sebagai membawa ketenangan.Namun cinta yang macam mana yang kita ingin kan? Cinta yang diredhai @ cinta nafsu yang mengundang bencana? Adakah berdua duaan sambil bercumbu mesra itu cinta yang diredhai? Apakah cinta yang diredhai itu perlu berbual bual kosong dalam telefon sampai berjam jam? Apakah berjumpa, makan makan, masuk panggung sambil cumbu cumbu, lepas tu masuk semak berzina itu cinta yang kita harapkan?
....
“Wa Laa taqrobuzzina. Innahu kaana faahisyataw wa saa-a sabiilaa”
Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk
....
Ajaran Suci yang dibawa Muhammad menggariskan akhlak yang terbaik untuk merealisasikan percintaan sesama lelaki dan perempuan yang mukalaf. Yang paling penting tanya hati. Cinta yang mana sedang kita lalui ini. Cinta yang diredhai @ cinta nafsu semata?
....
Ajaran Muhammad tak larang saling berkenal sebelum berkahwin. Tapi lihat saja perbezaan dahulu dan kini. Mak bapak kita yang tak bercinta sakan, akhirnya kekal perkahwinan mereka sampai ke akhir hayat. Kita? Berkawan, bercinta bertahun tahun. Tapi kahwin sebulan dah berantakan dan bercerai berai.Biasanya juga bila tak nikah, kalau berjumpa mesti akhirnya membawa kepada zina atau perkara perkara yang menghampiri zina.
....
Contohilah ibu bapa kita. Memang zaman dulu mereka tak jalani hidup yang serba moden macam kita. Mereka tak terbuka dan tak bergaul macam kita. Tapi lihat kejayaan rumahtangga mereka yang bercinta selepas kahwin. Kekal sampai ke akhir usia.
....
Apa kata kita juga begitu. Cuba kembali kepada amalan terdahulu iaitu tak payah bercinta sakan sebelum nikah tapi bercintalah selepas berkahwin. Rasai cabaran bercinta selepas sah bernikah. Bukankah lagi seronok, dapat lakukan apa yang tak halal sebelum nikah sambil mengenali satu sama lain. Apa kata kita sahut cabaran ini? Wallau'alam... :)
Kak Lily & Lelakinya (Abang Razak) Belanja...
Si botak baru terjaga dari lena... Semalam seronok benar... Kak Lily & Abang Razak (Lelakinya) belanja si botak, Awie, Aya, Syazwani & Hafiz makan Nasi Lemak Telawi...
....
Terima kasih... Moga Yang Paling Pemurah akan terus limpahkan rezeki pada Kak Lily & Abang Razak (Lelakinya)...
....
Malam yang sangat seronok... Makan sama sama... Berbual mesra... Tertawa ria... :) :) :)
Terkenang kenang (1)
Bertandang ke beberapa sahabat yang lain membuat hati ni terkenang kenang. Tersenyum sendiri kadang kala tak sedar pipi dah basah...

....

"Yang, carikan Tok daun nyiur barang dua tiga."


Si botak kecik berlari mencari daun yang diminta.


"Nah Tok."


"Mari sini. Duduk sebelah Tok." Si botak kecik melompat anak tangga dan duduk di sebelah wanita tua itu.


"Kita nak buat apa Tok?" Si botak kecik hairan menengok Moyangnya menceraikan daun yang dibawa tadi.


"Hari ni kita nak buat burung. Hah, ambik daun ni dan ikut apa yang Tok buat."


Si botak kecik cuba ikut. Beberapa kali tersilap.


"Hish, budak ni. Betul betul lah."


"Nak buat apa susah susah Tok. Beli aje."


"Ni tinggalan Tok nanti. Boleh kau ajarkan anak anak dan anak anak buah. Ni harta kita. ingat tu."


Si botak kecik tak setuju. Tapi tak berani nak cakap. Dalam hati dia mengomel, "Harta apa. Kalau emas tu ye lah."


Moyangnya terus juga mengajar si botak kecik. Sesekali dijerkahnya si botak kecik yang main main. Sambil sambil tu, wanita tua tu bernyanyi;


Kalau nak gugur... Hai sayang...
Kalau nak gugur, gugurlah nangka...
Ahai... Jangan menimpa,
Jangan menimpa si dahan pauh...


Anak raja turun beradu...


Kalau nak tidur... Hai sayang...
Kalau nak tidur, tidurlah mata...
Ahai... Jangan mengenang...
Jangan mengenang orang yang jauh...

....

Senyum terukir lagi, pipi makin basah. Terkenang kenang...

Melayu; Sedarlah!
Hari ini si botak terhuyung hayang. Meski tak dapat berjalan menggunakan kaki, namun ketika mengingsut pun terasa bagai dibuai kuncah. Semalam si botak dilanda gegaran yang kuat juga. "mungkin 10 pada skala richter kot", ujar Doc Sam. Terima Kasih Encik Tabib Sam yang tak jemu jemu membantu si botak dan yang paling penting hormat pada keputusan si botak untuk tidak menerima sebarang 'pil pembunuh kesakitan'. :)
....
Nak menaip ni pun ambil masa yang lama. Si botak mula pada pukul 2 tadi, ni Nizam bilang dah pukul 3 suku... hehehe. Si Botak gembira kerana ni masa nak lawan sikit keengganan tubuh ni bekerja. :) Si Nizam bising bising kerana si botak tak pernah mahu ambil 'pil pembunuh kesakitan'. Si botak tak mahu tinggalkan dunia ni dalam keadaan mamai. Tengah tengah khayal, kot kot Izrail bertandang, sempat ke si botak ingat padaNYA. walya'uzubillah.
....
Hari ni si botak agak nostalgik. Terkenang kisah kisah lama. Kisah kisah peribadi dan juga kisah kisah sejarah bangsa yang si botak pernah baca, pernah dengar dan pernah siasat. Si botak terasa macam agak tak stabil mungkin, sebab si botak sangat risau mengenang perpecahan Melayu kini. Si botak tak mahu cakap berkias kias hari ni. Si botak tak larat nak perah otak ni lebih lebih. Imam Ali bin Abi Talib r.a dalam Nahjul Balaghah pernah pesan;
....
"O manusia, Dua perkara yang merisaukan aku, bila kamu tertindak mengikut kehendak diri dan bila kamu terlalu berharap.
Bila bertindak ikut kehendak, kebenaran akan terhalang dari kamu dan jika terlalu berharap, kamu akan lupa pada dunia yang akan datang (akhirat). Kamu sepatutnya sedar bahawa dunia ini bergerak terlalu pantas dan tak ada yang akan kekal kecuali perkara perkara akhir yakni umpama kapal yang telah ditinggalkan, terdampar kekosongan.
Berhati hatilah, dunia akan datang (akhirat) sedang berkembang dan masih tak punya anak(pengikut). Kamu sepatutnya pilih nak jadi anak kepada dunia yang akan datang bukannya anak dunia ini.
Ingatlah, di hari penentuan kelak, setiap anak akan bergantung pada ibunya. Hari ini (dunia) adalah hari bertindak dan tak ada rujukan, manakala hari esok (akhirat) adalah hari rujukan dan tak akan ada tindakan lagi untuk kamu lakukan."
....
Jadi untuk apa lah berusaha sangat semata mata untuk berkuasa. Bagi golongan yang memerintah kini, perlukah terlampau takut bila tak berkuasa? Kamu dah diberi amanah, jalankan saja. Kamu masih berkuasa, jadi jujur dan laksanakanlah amanah itu! Jangan lari dari sumpah setia kamu. Di dunia ni, boleh lah bagi alasan, di akhirat nanti? Syair Arab pernah berkata, pernah dibuat lagu pun oleh Nadamurni; "Dunia ibarat air laut, Diminum makin menambah haus" Jadi untuk apa kita terlalu kejar dunia ni. Untuk apa? Untuk dapat duit juta juta atas kesengsaraan orang lain? Apa duit itu mampu selamatkan kita di akhirat kelak? Masya'allah.
....
Pada yang teraniaya, dan yang menyokong. Tiada tuhankah di dunia ni? Sampai berusaha benar nak jatuhkan orang yang memerintah. Tak yakinkah pada ketentuan dan pembelaanNYA. DIA akan balas pada yang salah dan tunjukkan kebenaran. Tak yakinkah kita? Perlu sangat ke kuasa sehingga ukhuwah kita jadi taruhan. Sampai syahadah yang dilafaz jadi permainan. Ok, nak berkuasa juga, gunakanlah cara Islam. Jangan mengeji. Jangan memanggil orang Islam dengan kata kata yang menghina. Biarkan mereka, orang yang menghina kamu. Jangan marah. Biarkanlah mereka nak panggil kamu Khinzir sekalipun. Rasulullah dikeji, dimaki, dilempar tahi, pernah Rasulullah balas?
....
''(Orang-orang bertakwa) yaitu mereka yang menafkahkan (hartanya) baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan'' (Ali Imran: 134)
Rasulullah SAW bersabda, "Seutama-utamanya akhlak dunia dan akhirat adalah agar engkau menghubungkan tali silaturahim dengan orang yang memutuskan silaturahim denganmu, memberi sesuatu kepada orang yang menghalang-halangi pemberian padamu, serta memberi maaf kepada orang yang menganiaya dirimu".
....
Ok, nak tolong rakyat. Benarkah? Atau sekadar nak balas dendam dan nak kuasa. Kita tetap khalifahNYA meski tak bergelar perdana menteri atau menteri! Nak tolong rakyat masih banyak cara lain. Tengok saja kejayaan sistem ekonomi Al Arqam dulu. Kita ketepikan kelainan fahaman mereka tetapi contohi kejayaan Islam yang hampir berjaya menewaskan monopoli ekonomi kaum lain. Berdagang sesama Islam. Itu juga membantu rakyat, Melayu terutamanya.
....
Kepada mana mana pihak juga, fikirkanlah. Kita Islam semakin tertekan kini. Kita marah dan melenting bila Ajaran Islam diperkotak katik, Quran dijadikan target latihan menembak. Tapi apa kita benar benar marah? Apa kita buat sebagai jihad terhadap ajaran ini? Setakat berkumpul dan meraung raung dan mencaci caci?
....
Ada yang akan kata, "Ah, kita tak sekuat Amerika dan sekutunya!" Jadilah bersatulah. Bersekutulah kita. Jika semua umat Islam bersatu, tak ada halangan yang mampu tahan asakan kita. Ketepikan perbezaan mazhab atau politik. Yang penting adalah kalimah SYAHADAH! Jangan kita cemari Ajaran yang suci ini. Kita yang undang salah faham orang bukan Islam. Kita yang tak benar benar ikut Ajaran dan Seruan Muhammad. Kita yang hina Muhammad. Kita yang permainkan nama Baginda. Kita yang hanya guna seruan Baginda bila nak berkuasa dan nak dihormati. Di mana kita nak palingkan muka ni saat Muhammad beri syafaat pada kita di hari penentuan kelak? Di mana? Di mana? Di mana? :'(
....
Ya Ikhwanul Muslimin, sedarlah dari tidur yang dibuai mimpi tentang mengharap dunia ni. Bangkitlah. Dunia ni pinjam pinjaman saja. Di sana nanti yang paling utama. Marilah kita bersatu atas kalimah "LA ILAHAILLALLAH MUHAMMADAR RASULULLAH"
Gegar!!!
Banyak sungguh gegaran yang berlaku dalam hidup si botak semenjak dua menjak ni. Jumaat lepas, bergegar tubuh si botak menahan marah akibat ketidak adilan yang dihadapi Kak Lily. Gegar!!!
....
Susah sangat kah nak berlaku adil pada orang cacat? Ada yang akan mengatakan ini kegagalan sistem pendidikan yang dipraktis kerajaan, mungkin ada benarnya. Namun terfikir pula si botak, adilkah menyalahkan satu pihak saja? Si botak menimba ilmu di tanah ini, pernah juga menjadi guru sandaran (selama empat tahun), dalam setiap syllabus mata pelajaran seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Agama Islam, Sivik, terdapat penekanan terhadap pembinaan insan. Mana silapnya? Gegar!!!
....
Akhbar KOSMO! pada 13 Mei 2008 memaparkan kisah seorang pelajar perempuan sekolah agama yang bertudung litup mengaku MEMBUANG BAYI! Kerajaan jugakah yang salah dalam hal ini? Benar kerajaan yang benarkan kemasukan pelbagai unsur baru terutamanya Internet! Namun tanpa Internet, dapatkah kita berbincang seperti sekarang? Jika kerajaan tidak betul, pembangkang kenapa tak juga berusaha memperbaiki kelemahan ini? Nak tunggu berkuasa penuh baru nak ambil tindakan? Maaf, si botak tak berniat nak cabar pegangan politik sesiapa, si botak cukup menghargai kelainan pandangan ini. Lain pendapat akan mengelakkan kita jadi jumud. Cuma nak minta kita sama sama berhenti sebentar dan berfikir, WAJARKAH SEMUA SOAL NAK DIPOLITIKKAN? Kita bercakap mengenai amanah yang diberi olehNYA kepada kita. Jadi khalifah! Perlu menang pilihanrayakah baru nak jadi khalifah di bumi ini? Lupakah kita pada amanah ini? Gegar!!!
....
"Kami tidak menemukan sebahagian besar dari mereka memenuhi janji. Adapun yang Kami dapati bahawa sebahagian besar dari mereka adalah orang orang yang fasik. (AlA'raf:102)"
....
Kemudian bergegar pula batu jemala si botak. Ini biasa.. Hehehe. Gegar!!!
....
Semalam bergegar kencang badan si botak tatkala ketawa mendengar kisah 'Ahmad Albab'. Si botak memang 'hantu P Ramlee'. :) Bukan apa, si botak suka benar dengan corak pemikiran gemulah yang cukup kompleks. Isu yang dibangkit relevan sepanjang zaman dan yang paling penting, KARYA GEMULAH RINGAN DAN SENANG DIFAHAMI WALAU SARAT DENGAN SOAL SOAL PENTING! Gegar!!!
....
Tiba tiba terasa pula rumah bergegar. Si botak dengan dibantu Nizam dan Mat, meluru keluar dari sarang kami. Bergegar jantung si botak. Rupa rupanya telah berlaku satu gempa bumi di Utara Sumatera, berukuran 6.1 pada Skala Richter. Masya'allah. Apa agaknya nasib saudara kita di sana? Gegar!!!
....
Apa yang menyedihkan ramai jiran si botak yang langsung tak ambil pusing bila rumah bergegar. Si botak risau akan keselamatan mereka. Ini kegagalan pemerintah! Kita tak ada sistem khusus berhadapan dengan bencana. Kita perlu ada sistem bagaimana nak turun dari bangunan, nak pakai lift ke tidak, apa tugas Bomba dan Polis. Malangnya kita tiada sistem sebegini. Gegar!!!
....
Si botak bersyukur kerna masih dilindungi dan tak diuji dengan ujian bencana alam lagi. Namun segalanya tidak mustahil. Memetik kata kata Doc Tok Asid, dan saya benar2 terfikir semalam dan pagi tadi.Akan ayat2 ALLAH tentang hukuman kepada kaum Noh,kaum Lut,kaum Saleh dan kaum Fir'aun pada zaman dulu.Apa yang ALLAH perturunkan pada umat2 terdahulu sedang juga di beri kepada kita.tetapi apakah kita mengambil pengajaran darinya? jangankan yang non-Muslim, yang Muslim sendiri akan kata: Ah! Ini natural disaster sahaja.tidak tahu mengapa seolah menafikan ini musibah ALLAH berikan agar kita mengabil pengajaran,agar kita kembali bertaubat,agar kita kembali memegang tali-tali ALLAH dgn kukuh. Gegar!!!
....
Si botak gembira kerana banyak sungguh gegar gegar ini. Ia menjadikan hidup si botak lebih bermakna dan lebih berterima kasih pada Yang Paling Adil! Malah akhi Shah si botak terus tampil dengan tips tips keselamatan ketika menghadapi bencana. Si botak sangat terharu. Segala puji dihamparkan hanya buatNYA. Gegar!!!
....
Apa pun, si botak tetap harap agar kita jangan terus leka. Marilah bersama kita kembali ke jalan yang benar. Si botak tahu yang si botak dah jauh benar tersasar. Tolonglah si botak dan saudara yang lain untuk terus kembali ke jalanNYA. Ketepikanlah perbezaan, cari persamaan. Bila gegar yang sebenar jadi nanti jangan pula kita salahkan DIA. Yang Paling Besar dah bagi amaran. Fikirkan bersama yuk!
Email ke TV3
Salam,

Saya merupakan seorang OKU yang tinggal di tingkat paling atas sebuah pangsapuri di Sungai Ramal Kajang. Dalam pukul 10.30 malam semalam keeseronokan mendengar 'Ahmad Albab' terganggu kerna terasa rumah bergoyang.
....
Saya dan rakan yang bukan OKU bergegas turun sambil disapa mesra oleh jiran jiran yang hanya keluar rumah sambil berbual mesra. Saya merasakan ini tugas pemerintah yang tak pernah melatih atau memberi garis panduan kepada rakyat. Bagaimana untuk bertindak sekiranya berlakunya bencana.
....
Kita diajar di sekolah Malaysia terlindung daripada Lingkaran Api Pasifik. Namun kini agak kerap berlaku gegaran kecil. Dua hari lepas, gempa berskala 5 pada skala Richter berlaku di Sabah. Sekarang segala pengetahuan Geografi terdahulu perlu dikaji semula.
....
Kita perlu sentiasa berwaspada. Orang tua tua meminta kita sediakan payung sebelum hujan. Bersedia sebelum berlaku kecelakaan. Namun apa yang berlaku semalam, agak membimbangkan. Rakyat Malaysia nampaknya tidak langsung peka dengan soal keselamatan. Bayangkan jika gegaran lebih kuat dan bangunan berusia yang kami tinggal runtuh. Berapa ramai yang akan terkorban? Adakah kita lupa akan tragedi Highland Tower?
....
Pihak berkuasa tempatan juga nampaknya tidak punya tatacara khusus di dalam menangani masalah ini. Saya menghubungi Balai Polis Kajang bagi mendapat pengesahan samada selamat untuk saya naik semula. Ini adalah kerana saya berkerusi roda. Saya tidak mahu mengambil risiko. Saya diminta tunggu sehingga Bomba datang dan memeriksa bangunan, namun sehingga jam 12 malam, tiada mana mana pihak pun datang.
....
Banyak yang perlu kita lakukan kini. Rakyat kini terlalu asyik berbicara hal hal politik dan hiburan sehingga soal keselamatan tidak lagi diberi keutamaan. Memetik kata kata ibu saya, yang menghubungi saya bagi memastikan saya selamat, "rakyat Malaysia sudah terlalu berani. Mereka langsung tak ambil iktibar dari peristiwa tragis yang berlaku di sekeliling, Taufan Nargis dan Gempa di China."
....
Apakah kita mahu ramai terkorban barulah nak rangka dasar dan saling menuding jari? Apakah semua isu nak dipolitik dan disensasikan barulah dapat perhatian pemerintah? wallahu'alam.
Antara Freemason & Kita
Tersenyum pagi pagi. Seorang sahabat yang lama menghilang, tiba tiba muncul. Maklumlah belajar jauh nun di Amerika. Orangnya sangat periang dan jika berborak berdua pasti tak kering gusi.
....
Sahabat ini bagaikan hujan, kata Mem Besar. Benar sekali. Bawa rahmat dan kesenangan pada manusia. Namun kadang kadang boleh juga bawa bah. Besar sungguh aturanNya. Sahabat boleh bawa bahagia, boleh juga datangkan duka. Namun kita tak boleh hidup tanpa sahabat.
....
"Dan (Allah-lah) yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada dibumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka "(AlAnfal : 63)
....
Apa yang penting ialah Hablum minan Nas (kasih sesama manusia) yang juga akhirnya membawa kepada ukhuwah islamiyah, ukhuwah Basyariyah (sesama manusia tak kira agama) dan ukhuwah wathaniyah (warga senegara tak kira agama).
....
Sedang rancak berbual dengan sahabat tadi, dia tiba tiba menimbulkan isu Freemason. Pasti ramai yang tahu mengenai pertubuhan ini. Bagi yang tidak tahu, Freemason merupakan persaudaraan atau fraternity (yang diambil dari bahasa Latin yang bermaksud saudara lelaki, jika perempuan dipanggil sorority). Ada yang mengatakan ia pertubuhan rahsia dan tak kurang yang mengatakan ianya pertubuhan biasa yang penuh rahsia.
....
Bagi yang menonton filem King Solomon's Mines, Indiana Jones, The Librarian, National Treasure, pasti tahu tentang pertubuhan Freemason ini. Ada yang mendakwa Freemason wujud sedari zaman Solomon (Sulaiman a.s) Mason bermaksud tukang batu yang kononnya mereka percaya terlibat di dalam pembinaan Kuil Solomon di Baitul Maqdis. Ini membawa kepada kepercayaan mengenai kewujudannya.
....
Ada pula yang mengatakan bahawa Freemason berasal dari Eropah di awal kurun ke 12. Katanya mason (tukan batu) yang mahir telah datang dari Mesir ke Eropah dan bina banyak bangunan terutamanya istana dan gereja. Salah satu yang kian popular kini ialah Rosslyn Chapel di Scotland yang dibina oleh Sir William St. Clair (seorang Master Mason) pada 1446. Gereja kecil ini jadi popular akibat cerita hangat Da Vinci Code yang ditulis oleh Dan Brown dan dah dijadikan filem.
....
Tapi bukan itu yang menarik perhatian. Yang menarik perhatian ialah bila sahabat yang beria ia menceritakan tentang Freemason ini bercerita tentang puisi puisi lama yang menjadi asas kepada Freemason. Antara yang tertua ialah Regius Poem (Puisi Regius) yang dikatakan ditulis sekitar 1390. Puisi ini menceritakan tentang Euclid, ahli matematik Mesir purba yang berjaya menemui pengiraan geometri.
....
Perbualan tamat. Sahabat lama nak menghubungi rakan rakan lain pula. Hati ini terdetik. Ramai lagi yang mungkin tahu tentang semua ini dan tahu tentang puisi Orang Barat. Semua pelajar tingkatan empat sekarang pun hafal Sonnet 18 (tulisan Shakespeare).
....
Adakah anak Melayu sekarang tahu tentang puisi Arab Mu'alakat (Tujuh Puisi yang Tergantung di Kaabah) sebelum Islam. Bait Syair Labid yang namanya termaktub dalam hadith sahih yang dirawi oleh Imam Muslim;
....
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Dari Nabi saw. bahwa beliau bersabda: Bait syair (puisi) paling bagus yang pernah diucapkan oleh orang-orang Arab adalah bait syair Labid: Ketahuilah, segala sesuatu selain Allah adalah batil
....
Kenalkah kita dengan puisi Imam As Syafi'e mengenai penerimaan takdir (maaf saya hanya ada versi bahasa Inggeris sahaja, tak berani nak alihbahasa);
Not always wealth, not always force,
A splendid destiny commands;
The lordly vulture gnaws the corse
That rots upon yon barren sands.

Nor want nor weakness still conspires
To bind us to a sordid state;
The fly, that with a touch expires,
Sips honey from the royal plate.
....
Bait bait syair Ibnu Al Mubarak, antara yang paling terkenal iaitu mengenai malam;
Ketika malam gelap menyapa mereka
Berlalu sementara mereka asyik ruku kepada Tuhannya
Rasa takut telah mengganggu tidur mereka
Sehingga mereka terbangun
Maka orang yang damai dalam hidupnya di dunia adalah
Orang yang ahli tahajjud
....
Banyak lagi puisi ciptaan Muslim yang bagus bagus antaranya yang berkaitan Sufi. Karangan yang baik adalah daripada Al Ghazali seperti Mishkat Al Anwar. Karangan Umar Khayyam iaitu Rubayyat.
....
Karangan tersohor dari Iran, Maqamat ditulis oleh Badiulzaman al Hamadhani. Dan banyak lagi puisi puisi di zaman Muawiyah, Abbasiyah, Mamluk, dan Uthmaniyah.
....
Puisi cinta Islam juga sangat hebat. Yang paling hebat ialah kisah cinta, Qays ibn al-Mulawwah ibn Muzahim dengan Layla bint Mahdi ibn Sa’d yang akhirnya lebih dikenali sebagai kisah Laila Majnun (Yang menggilai Laila). Kisah cinta ini ditiru oleh orang Itali dan dijadikan epik mereka yang digelar Romero and Guiletta yang akhirnya dialihbahasa pula oleh Shakespeare jadilah Romeo and Juliette.
....
Mungkin seni penulisan terutamanya penulisan lirik lagu di Malaysia akan lebih menarik sekiranya penulis kita kenal akan puisi puisi Arab dan puisi puisi Islam. Orang Arab sangat mahir berkata kata, sehingga di awal dakwah Muhammad, Baginda berwaspada dengan penyair Arab, Zuhair (yang puisinya turut tersenarai antara tujuh yang tergantung di Baitul Atiq).
....
Dari puisi Arab dan Parsi, lahir pula karya Melayu Lama seperti Hikayat Iskandar Dzulkarnain, Hikayat Seibu Satu Malam, Hikayat Bayan Budiman, Hikayat Amir Hamzdah, Sulalatus Salatin, Bustan Al Katibin, Taj us Salatin dan banyak lagi. Lihat saja hasil karya orang dulu dulu yang cantik amat bahasanya dan menarik benar penceritaannya. Ini kerana asasnya adalah karya dari Timur Tengah.
....
Kenapa tak kita juga menjenguk jenguk karya karya ini. Janganlah kita mahir Sonnet Shakespeare, puisi Rudyard Kipling dan sajak Rabindranath Tagore saja. Sangat rugi. Sebab Orang Barat lebih mahir tentang karya Islam dan dapat manafaat pula. Mereka kaji Rubayyat tulisan Umar Khayyam dan mereka dapat belajar kimia. Mereka mahir tentang Qanun Fi al Tib nukilan Ibnu Sina dan mereka jadi pakar perubatan. Kita?....
Ibrahim Khalilullah
Hari ini agak lapang. Tiada apa untuk dilakukan. Segala puji buatNya. Namun risau juga. Maklumlah, bak pesan Syaikh Ahmad ibn Athaillah, di dalam kitab Al Hikam;
....
Dalam keadaan lapang, nafsu ikut mengambil bahagian dengan bergembira, sedang jika dalam kesempitan, tidak ada bahagian sama sekali bagi nafsu itu.
....
Jadi cuba mendengar rakaman suara yang dilakukan oleh Nizam. Nizam akan rakan suaranya membaca nota nota lama yang ditulis oleh si botak. Sedang asyik mendengar sambil kadang kadang tertawa serta tersenyum, tiba tiba, tertarik dengan suara Nizam yang membaca kisah Ibrahim Khalilullah.
....
Kisah nabi ini sangat menarik. Baginda merupakan patriach atau nenek moyang kepada Nabi Nabi yang disanjung oleh tiga agama utama kini, antara yang utama Israel/Ishak (Yahudi), Isa AlMaseh/Jesus (Kristian) dan Muhammad (Islam). Namun kalau nak ceritakan susur galur nabi Nabi ini, agak panjang. Lain kali sahajalah.Apa yang nak dikongsi hari ini adalah antara persamaan catatan sejarahwan Yahudi dan sejarahwan Islam.
....
Yang pertama adalah dari aspek asal usul Baginda. Kedua dua sumber setuju dengan salasilah di bawah (nama arab/nama yahudi)
....


Adam a.s+ Hawa/Eve


Seth


Anausy/Enos


Qainan/Kenan


Mahyalel/Mahalalel


Yarud/Jared


Idris a.s/Enoch


Matausyellah/Matushellah


Laamik/Lamech


Nuh a.s/Noah


Sam


Arfakhsyad/Arpachshad


Syaleikh/Salah


Abir/Eber


Faligh/Peleg


Raghau/Reu


Sarukh/Serug


Nahar/Nahor


Tarikh/Terah


Ibrahim/Abraham


....
Seterusnya ialah kedua dua sumber percaya bahawa Ibrahim/Abraham lahir di Kaldinniyah, Babil/Ur of the Chaldee in Babylon (wilayah Iraq sekarang) dan kemudian berpindah ke Hirran/Harran (wilayah Turkey sekarang) dan akhirnya menetap di Kannaan/Cana'an (wilayah yang kini telah terpecah menjadi Israel, Palestin, sebahagian Mesir dan sebahagian Lubnan serta sebahagian Jordan).
....
Kedua dua sumber juga sepakat dengan hakikat bahawa isteri pertama Ibrahim/Abraham ialah Sarah/Sarai iaitu ibu Ishak a.s/Isaac. Isteri kedua ialah Hajar/Heger iaitu ibu Ismail a.s/Ishmael. Isteri ketiga ialah Qantur/Qanthur iaitu ibu Madyan.
....
Janganlah kamu benarkan Ahli Kitab (Yahudi) dan jangan pula didustakan mereka. (Riwayat Bukhary)
....
Maknanya ialah, jangan tafsir AlQuran dengan kisah kisah Israiliyat (Kisah Yahudi) tetapi ada juga kisah kisah sejarah yang benar, terutamanya bila berbicara tentang sejarah Nabi Nabi terdahulu sebelum Muhammad.
....
Ada banyak lagi persamaan kisah Yahudi, Kristian dan Islam. Kenapa perbezaan juga yang hendak digunakan oleh kita? Apa akan jadi jika kita terangkan bahawa Ajaran Muhammad ini turut iktiraf Nabi Nabi Yahudi dan Kristian. Mungkin mereka berminat nak dengar dan boleh lah mula duduk semeja tanpa prasangka.
....
Yahudi di zaman Muhammad boleh hidup bersama sama umat Islam. Memang adalah sikit sikit pertelagahan, namun tidak lah terlalu besar akibatnya. Ini kerana mereka tahu Ajaran Muhammad menghormati Nabi Nabi mereka juga dan yang paling penting Muhammad tak menganiaya mereka.
....
Renung renung lah. Mana tahu dapat fikirkan jalan yang terbaik untuk jadikan dunia ini lebih aman sedikit dan jadikan Ajaran Muhammad ini kembali ke jalan asalnya iaitu, AJARAN KEAMANAN... :)
....
p/s: ni entry spontan. nak alih perhatian dari kesedihan mengenang nasib OKU di tanah ini terutama apa yang menimpa Kak Lily
  • There was an error in this gadget

    Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter