Saudaraku... My Kins...

Buat apa lama sangat tu?
Hehehe. Ini entry yang cukup membuatkan pipi si botak terbakar menahan malu. Namun bak Kata Sayyidina Umar kepada anaknya Abu Syahamah: "Wahai anakku, berkata benarlah sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Dia tidak dapat dilihat dengan pandangan mata dan Dialah Maha Luas Penglihatannya."

....

Mem Besar akan sentiasa menjerit kira kira 15 tahun dulu, bila saja si botak lama sangat di dalam kamar mandi. :">

"Buat apa lama sangat tu! Sudah sudah la. Keluar, orang lain nak mandi jugak."

....

Setiap anak muda lelaki akan melalui fasa ini. Fasa 'gemar duduk dalam kamar mandi lama lama'. :) Namun teringat pula sonnet pertama Shakespeare...

....


SONNET 1
From fairest creatures we desire increase,

(kita mahukan semua ciptaan akan bertambah bilangannya)


That thereby beauty's rose might never die,

(kerana harapkan keindahan semulajadi akan kekal)


But as the riper should by time decease,

(tapi sebagaimana ibu bapak kita akan mati)


His tender heir might bear his memory:

(mereka tinggalkan kita sebagai penerus legasi)


But thou, contracted to thine own bright eyes,

(namun kamu, terlalu menurut kehendak hati)


Feed'st thy light'st flame with self-substantial fuel,

(memuaskan diri sendiri dan menyuap cahaya kehidupan dengan minyak sendiri/keluarkan sperma tetapi bukan di landasan yang betul )


Making a famine where abundance lies,

(menyebabkan kebuluran sedang banyak yang tumpah/sperma tak jumpa ovum )


Thyself thy foe, to thy sweet self too cruel.

(ini menjadikan kamu musuh kepada diri sendiri)


Thou that art now the world's fresh ornament

(kamu adalah perhiasan dunia kini)


And only herald to the gaudy spring,

(dan merupakan utusan pada musim bunga/pengeluar debunga yakni sperma untuk proses persenyawaan )


Within thine own bud buriest thy content

(tapi kamu buang saja 'kurnia/sperma' itu)


And, tender churl, makest waste in niggarding.

(kamu hanya membazir bila kamu nafikan kecantikan kamu pada yang berhak yakni wanita )


Pity the world, or else this glutton be,

(kasihanilah dunia ini dan jangan pentingkan diri)


To eat the world's due, by the grave and thee.

(wujudkanlah insan baru, supaya bila dah mati, kecantikan kamu yang dimamah bumi tetap akan ada warisnya)

....

Rasa rasanya, lelaki yang bertandang akan faham apakah maksud Shakespeare ni. Jangan bazirkan 'benih kehidupan milik kita'. memang susah nak kawal sekali dah mula. Namun mari kita cuba sama sama. Si botak pun masih cuba nak kawal kemahuan yang satu ini. :">

....

Jauhkan diri dari bahan bahan porno.

Elakkan dari duduk bersendirian.

Berpuasalah.

Banyakkan Zikrullah dan Selawat.


....

Ingatlah. Jangan membazir. Sesungguhnya membazir itu amalan si dia yang tercampak dari kemuliaan. :)


16 Responses

  1. Azry Syarry Says:

    i would never imagine sonnet 1's meaning to be like this. hahahahaa. selama nih ingat lain maksudnya. or is this just your own interpretation abang moeha? heheh.

    ingat tak kat rumah amal limpahan kasih tuh. baru ingat nak cover jahat depan abang moeha. suddenly you mentioned about this. gelak besar saya dgn paul. huahahaha.

    nice entry anyways. :D


  2. mOEha Aziz Says:

    salam ady,

    alamak lupa lak nak taruk yang ini... hehehe

    thanks ady :)


  3. mOEha Aziz Says:

    salam azry,

    hehehe... bukan jahat... :P

    well, masa wat literature dulu.. ni yang akhirnya kitaorg dapat simpulkan... hehehe :)


  4. cakapaje Says:

    Salam Muha,

    Bijak sungguh menggunakan nukilan Shakespeare. Namun, bertepatan sekali.


    ps. Buat apa lama lama dalam bilik air tu? lol! ;)


  5. mOEha Aziz Says:

    salam ya akhi,

    hehehe... syhhhhh...

    :P


  6. waterlily Says:

    Woo..ini cerita lelaki. Perempuan tidak boleh ikut campur :P

    ps: cuma nak bagitau sangat sukakan sonata itu. Juga suka filem "Shakespeare in Love" ahaks!!


  7. mOEha Aziz Says:

    salam kak,

    ini juga cerita perempuan... bila dah jadi mem besar (emak).. kena pandai pandai kawal anak lelaki supaya tak membazir :">


  8. Hakim Nasir Says:

    uish entry ni bisa buat kantoi nie. hehe, gila jujur. shakespeare tulis based on experience ni...heheh

    psst."Shakespeare in Love" masa darjah 5 lagi sudah nonton,mmg bisa buaT TERMANGGU DALAM KAMAR MANDI. UISHH! bawak ngucap.


  9. arsaili Says:

    salam..uiks terrornya mentafsir shaskp...


  10. mOEha Aziz Says:

    salam akim...

    hehehe... kita kena bercakap benar meskipun ianya pahit kan? :)

    owh... tu la cite org tua tua, budak budak sibuk nak tgk... hehehe... tapi best kan.. suka gwyneth... :)


  11. mOEha Aziz Says:

    salam arsaili..

    i did literature masa wat dip dulu.. hehehe :P


  12. interesting~!

    mybe i shud ask my lit prof to use dis sonnet in our next lecture.
    i wonder wats his interpretation on dis.

    might b exciting.
    uhuk.


  13. pandai sungguh moeha berinterpretasi maksud puisi itu...
    n xsangka moeha amek literature...
    walau saya perempuan ramai kenalan lelaki selalu bercerite tntg kisah ini..saya pun pelik kenpe..mungkin diri saya yg kasar membuatkan mereka selesa...


  14. hehe.. massage received and taken :P



  • There was an error in this gadget

    Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter