Saudaraku... My Kins...

Teratai Mengarok.. Si Botak Tersedu..
Bagi orang Pekan, Pahang.. Mengarok merupakan satu persembahan yang jarang jarang dapat disaksikan lagi. Upacara ini biasanya dipersembah di majlis majlis keramaian Diraja. Dikatakan bahwa mengarok datang dari bahasa Brunei yang maksudnya mengamok. Dalam persembahan ini biasanya dua kumpulan lelaki akan berwayang seolah olah sedang bertempur sambil diiringi tingkah paluan gendang anak dan gendang ibu.
....
Hari ini, berdentang denting irama paluan gendang bertingkah di kamar rasa si botak. Kak Lily MENGAROK!. Kaka Lily sedang terbakar. Biasanya si botak akan cuba padam api itu namun kini si botak rasa terpanggil untuk biarkan saja. Itu hak Kakakku. Paling menyedihkan itu sahaja yang mampu dilakukan oleh Kak lily...
...
Sampai bila warga cacat seperti Kak Lily dan si botak akan diperlaku sebegini? Sampai bila OKU akan dibela? Sampai bila OKU hanya digunakan untuk orang besar dapat publisiti? Bila nak nampak baik, lawat orang cacat. Bila nak nampak prihatin, buat baik pada orang cacat...
....
OKU juga manusia. Dalam kes si botak dan Kak Lily, kedua ini juga orang Melayu. Ketuanan macammana yang sedang diperjuang sekarang? Melayu dan Islam tak dapat dipisahkan. Dah terlekat macam terkena gam UHU. Islam apa yang ada di sini? OKU dilayan macam sampah. OKU diperah tenaga macam memerahkan kain buruk.
....
Terkenang pula. Berdengung dengung di telinga si botak, lagu 'Tudung Periuk' nyanyian P Ramlee dan Saloma dalam filem Sumpah Orang Minyak.
....
Hai tudung periuk
Tudung periuk pandailah menari
Tarian anak
Hai tarian anak putera mahkota
Kain yang buruk
Kain yang buruk berikan kami
Buat menyapu
Buat menyapu si air mata
....
Lihat sahaja falsafah orang dulu, seburuk buruk kejadian juga masih dianggap berguna. Kenapa orang kini tak nampak apa yang orang dulu nampak? OKU macam Kak Lily sangat kuat. Bayangkan dari Kajang menaiki komuter ke KL Sentral, tukar pula Putra LRT, kemudian berjalan kaki lebih kurang 20 minit ke tempat kerja. Kemudian gaji yang kecik tu, tak dibayar. Sepanjang jalan pergi balik pula terpaksa berdiri!
....
Ada yang akan berkata, "Kata nak hak samarata. Jadi tahanlah kesusahan macam kami."
....
Ya! Memang OKU tak nak simpati. Tetapi fikirlah. Kalian segar bugar. Kalau sakit pun, masih sempurna segala anggota. OKU nak berjalan pun ada yang hoyong hayang, yang lumpuh sememangnya terbatas pergerakannya, yang buta teraba raba, yang bisu tak terluah perasaan, yang pekak langsung tak dengar apa apa.
....
OKU tak mahu dilayan macam raja. OKU tak mintak layanan istimewa. Hanya menuntut hak semata. Di dalam mana mana kenderaan awam, memang ada tempat khusus buat OKU. Itu hak OKU, kenapa yang tidak cacat nak guna juga? Nak sangat jadi cacat? Hati hati... Setiap kata dan perbuatan itu adalah doa. Nanti dah jadi mulalah pula nak salahkan Yang Paling Adil.
....
“Demi sesungguhnya, Kami telah mengutus Rasul Kami dengan membawa bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan.(Surah alHadid:25)”
....
Jalankan lah keadilan! Memang OKU nak hak samarata. Tapi kerana OKU tak punya apa apa peluang di tanah ini. Tak kiralah OKU itu Melayu atau tidak. Peluang yang ada cuma kelas kelas kemahiran dan kerja kerja rencam. Memang ada yang berjaya, namun boleh dikira jumlahnya dengan jari. Jika OKU diberi peluang yang sama, OKU juga akan mampu menyumbang pada ekonomi dan pembangunan. Malah, tak perlulah lagi bantuan dari mana mana pihak. OKU juga adalah komoditi yang juga modal insan. OKU juga nak turut serta di dalam proses mencemerlangkan tanah ini.
....
Si botak tersedu. Tumpah air bola pandangnya. Tak tertahan rasanya. Bagaimanalah agaknya Kak Lily boleh menanggung? Si botak yang mendengar sudah luluh hati dan jiwa.
....
Rakan rakan, Saudara saudara yang diluar sana. Kasihanilah OKU. Bukan nak meminta lebih. TAK MINTA DIDUKUNG ATAU DIKENDONG. HANYA NAK BERJALAN SEIRING DENGAN KALIAN... :'(
6 Responses
  1. waterlily Says:

    Salam

    Adinda Botak

    Jangan digundah. Tubuh ini masih bisa menanggong beban. Apa lagi yang tak pernah dilalui dik.

    Kamu yang harus tabah. Kerana Yang Atas punya ujian untuk kamu lebih hebat?

    Kakak ini jangan digusar. Hari ini sudah bisa tersenyum. Cuma semalam, cermin yang bernama sabar itu sedikit retak dik.


  2. mOEha Aziz Says:

    salam kekandaku,

    adikmu ini tak apa apa :)

    tak apalah kak.. biar aje diaorang nak wat apa pun.. kita ikhtiar jalan halus... satu hari diaorg akan faham...

    cermin retak pun masih bley digunakan kan?


  3. arsaili Says:

    salam...sedih pula mendengar nasib yg menimpa..semoga tabah. Cam mana nak contact moeha? ada no hp? bole kasi tak.. di arsaili76@gmail.com


  4. mOEha Aziz Says:

    salam arsaili...

    nanti moeha emailkan ya.. :)


  5. my brother moeha

    actually i dont really like the term OKU as it gives a somewhat negative perception. To me no matter who we are and how we look like or what kind of physical advantages we have over the others, we are all the same. If one were to use such a term as OKU, then I believe everyone of us is an OKU because we are handicapped one way or another.
    However I strongly believe that some people arent that naturally lucky physically and therefore they must be given priorities in every way necessary over others. Not just the government, but the entire society.
    These people arent second class or third class citizens, but they are the same as the rest of us and they can do what the rest of us can do. Most of all they have the right to live in whatever way they choose.
    My prayers for them.
    As for the mengarok, yeah it means mengamok. :)


  6. mOEha Aziz Says:

    shirzad,

    long ago i used to think just the way you do.. yet, now, we the disable are no longer care about terms. call us what ever others feel like to. :)

    we are only asking to b given a small space here in Malaysia. yup, just like u said, the entire society has to realise that one by any means has the right to choose and govern his or her life as one desire...

    yet, we the disable or OKU or orang cacat are denied this very right in a subtle way...


  • There was an error in this gadget

    Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter