Saudaraku... My Kins...

'Stereotype' atau 'Klisé'kah ..? Is it 'Stereotype' or 'Cliché'..?

Si botak hari ini agak berombak emosi. Pelbagai kisah digaul mungkin turut menyumbang ke arah penulisan entry kali ini. Si botak kehilangan seorang lagi ayah, Allahyarham Mohd Yusuf, yang menyahut seruan Ilahi pada hari Isnin yang lalu setelah bertarung dengan hebat. Si botak terkesima (terperanjat) dengan satu kejutan ikhlas (daripada salah seorang 'pembaca misteri', anda tahu siapa anda) yang cukup mengharukan. Si botak sedih mengenangkan nasib Kekanda Tikus yang mana suaminya kian hanyut dengan keseronokan duniawi sehingga mengabaikan anak anak. Si botak tambah terharu dengan ingatan ikhlas aliff muhammad serta rakan rakan bloggers yang lain. Si botak terbakar hati dek kerana pemimpin yang makin tak pedulikan rakyat. Namun si botak tambah remuk hati bila mengenangkan ada di kalangan teman si botak yang menganggap semua kisah ini merupakan satu klisé.

Klisé. Perkataan ini semakin luas digunakan. M.Nasir gunakan di dalam karyanya. Penulis - penulis skrip drama TV dan filem juga selalu gunakannya. Rakyat Malaysia juga mula gunakan perkataan ini secara meluas. Soalnya kini, apakah kita menggunakan perkataan ini secara tepat atau kena pada tempatnya?

Apa itu klisé? Perkataan yang berasal dari Perancis ini nampaknya semakin meniti di bibir rakyat Malaysia. Bagaimana lahirnya perkataan ini? Kata ini sebenarnya sangat berkait rapat dengan industri percetakan. Plat atau bongkah huruf yang digunakan berulangkali, misalnya satu bongkah  huruf 'a' yang akan digunakan berkali - kali sehingga proses percetakan selesai akan dipanggil 'stereotype'. Bongkah ini dicipta oleh Firmin Didot pada 1798 dan namanya diambil daripada perkataan Greek yang sebenarnya bermaksud 'teguh dan padat', bersesuaian dengan keadaan bongkah yang padat serta teguh untuk diguna berulangkali. Di Perancis, bongkah ini dipanggil klisé lantaran bunyi yang dihasilkan apabila bongkah ini digunakan untuk mencetak.

Namun pada 1922, Walter Lippmann menerusi karyanya, 'Public Opinion', memperkenal istilah 'stereotype' atau 'klisé' sebagai terma mewakili sifat sesuatu konsep yang digunakan secara berulangkali di mana akhirnya konsep itu akan menjadi kebiasaan atau menajdi label bagi sesuatu subjek. Istilah ini akhirnya berkembang menjadi penentu sifat dan budaya serta dijadikan alat melabel sesuatu masyarakat, baik dari aspek negatif mahupun positif, misalnya lelaki masyarakat Afrika dianggap mempunyai zakar yang besar, masyarakat Islam dianggap ganas, masyarakat Perancis dianggap sebagai bangsa yang cukup berseni dan sebagainya. Ini adalah 'stereotype' atau 'klisé' bagi setiap kaum atau bangsa di dunia. Ia boleh jadi mewakili kebenaran mahupun menjadi alat untuk menimbulkan keraguan terhadap sesuatu kaum.

Namun berbeza di dalam industri kreatif. Terma 'stereotype' atau 'klisé' mewakili penggunaan bahan atau topik malah ayat ayat serta perlambangan secara berulangkali yang akhirnya membawa kepada satu karya yang mudah dijangka jalan ceritanya mahupun sudah dipamerkan berkali kali sebelumnya menerusi karya lain. Ini akan menjadikan sesuatu karya itu hilang keistimewaannya dan tidak lagi membawa kesan yang mendalam. Terma ini mula diperkenal oleh dua orang pengkritik seni tersohor, David Mason dan John Frederick Nims menerusi kritikan terhadap hasil karya Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, Marquis of Púbol yang pertama. Karya Salvador Dalí dianggap 'stereotype' atau 'klisé' kerana sering menggunakan perbandingan kegebuan pipi wanita dengan kecantikan bunga mawar.

Apapun, yang pasti terma 'stereotype' atau 'klisé' ini terpulang kepada penilaian setiap individu di dalam menentukan ianya sesuatu yang positif atau sebaliknya. Jadi kenapa perlu kita menganggap bahawa perkataan ini hanya untuk sesuatu yang buruk dan mengucapkan perkataan 'stereotype' atau 'klisé' di dalam nada yang cukup negatif?

'Stereotype' atau 'klisé'kah bila kita menceritakan kisah yang masih istimewa dan memberi kesan kepada diri pencerita serta pihak yang terlibat? 'Stereotype' atau 'klisé'kah bila cerita kesusahan serta kedukaan insan yang mampu menimbulkan keinsafan biarpun diulang berkali - kali? 'Stereotype' atau 'klisé'kah bila si botak membuka pekung di dada mengenai abang ipar yang makin melupakan anak anak demi melayan keluarga barunya? Sedangkan si botak benar benar berharap agar tiap yang membawa dapat mendoakan agar beliau akan cepat sedar serta mula membaiki kesalahan yang satu ini. Kesilapan yang bakal membuat anak anak beliau membenci dan menaruh dendam kepada bapa mereka sendiri. Si botak juga rela menyelak pekung ini agar tiap yang membaca dapat mempelajari sesuatu biarpun sekelumit cuma. 'Stereotype' atau 'klisé'kah?

Mungkin sudah tiba masanya kita mengetahui sebanyak mungkin tentang sesuatu istilah sebelum kita gunakannya secara melulu.

...................................................................................


Si botak today is rather emotional. A few incidents mixed up together might lead to this entry. Si botak lost yet another dad, Allahyarham (the late) Mohd Yusuf, whom went to the Lord's arm after a great battle. Si botak was surprised as well as touched by a sincere surprise (from a 'mysterious reader' you know who you are). Si botak is so devastated when thinking of Kekanda Tikus' fate as her husband begins to be swept away with earthly plaesure till he forgot his children. Si botak is even touched with a thoughtful gift by aliff muhammad and all wishes from other bloggers. Si botak is outraged by leaders that seem not to care about the people they represent. Si botak is more sad when some of si botak's acquaintances who tend to think that all these are just a cliché.


Cliché. A word that widely used nowadays. M.Nasir used it in his songs. TV and film script writers used it regularly too. Malaysian are using it regularly too. The question is, does this very word used correctly?

What is cliché? This French word seems to be uttered mostly by Malaysian. How this word discovered? It is actually a word associated with a printing industry. A single printing plat cast of letters used repeatedly, for instance a block of an 'a' which to be regularly used in a printing until its done known as  'stereotype'. This plat was invented by Firmin Didot in 1798 and of Greek origin, literally meaning 'solid-kind', fit to the very nature of the block that is solid and firm as to be used repeatedly. In France, this very same block known as cliché through the sound it makes during the printing process.

Yet in 1922, Walter Lippmann through his work, 'Public Opinion', introduced the term 'stereotype' or 'cliché' as to represent a nature or to describe a repeatedly used concept where finally the concept turns to be a label for its subject. This term finally evolved into a tool to describe as well as labeling a community, negatively or positively, for examples, African men are assumed to have big penis, Moslems are terrorists, French are highly artistics and so forth. These are the 'stereotype' or 'cliché' for each races on earth. It could show the truth or just simply a tool used to raise suspicion over that particular community.

It is though rather different in the creative industry. Whereby the term 'stereotype' or 'cliché' is used to state the repeatedly used of materials, topics, even words and sentences that finally lead to a work that is too predictable or already shown before. This shall make that particular work of art to lose its speciality and would fail to leave an effective impact. The term was first used by two notable critics,  David Mason and John Frederick Nims through their critics on the work of Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, the 1st Marquis of Púbol. Salvador Dalí's work taken to be 'stereotype' or 'cliché' for always using a comparison of roses' beauty when talking about the flabby cheek of a lady.

What ever it is, the term 'stereotype' or 'cliché' is actually up to one's judgement. So why we have to assume that the words are mainly for something negative and use it in a demeaning manner?

Is it 'stereotype' or 'cliché' when we talked about an incident that is still special and set an effective effect to the teller and any parties involved? Is it 'stereotype' or 'cliché' to tell a misery or sad stories of others when it still effective each time told? Is it 'stereotype' or 'cliché' when si botak chose to air family's dirty laundry of an in law that seems to take his own children for granted? Where  si botak is truly hoping that each of the reader could pray so that si botak's in law shall realise his mistake and quickly right the wrong? His misdeed to the children might lead the poor kids to hold a grudge over their own father. Si botak also willing to shade this sad story as to share and hoping it might benefit all. Is it 'stereotype' or 'cliché'?

Maybe it is time for us to learn as much as we could before we start to apply any terms.
9 Responses
  1. Salam,

    Muha,

    Aduh...segan saya dibuatnya dengan tulisan kali ini.Terpapar link saya :P... Eh, mana smsnya? Dah tunggu lama ni?

    Saya seorang yang bekerja dalam dunia penerbitan, ya tema klise sajalah yang boleh jual ha!ha! Kalau naklari sedikit alamat hancurlah rating...maka duit pun kuranglah masuknya.

    Ingat ini,
    "Yang kurik kundi,
    Yang merah saga,
    Yang baik budi,
    Yang indah bahasa"


  2. This comment has been removed by the author.

  3. Water Lily Says:

    Klise juga bila novel dan cerpem atau puisi cinta ditulis dan diulang-ulang.(Kata mereka)

    Habis tu hendak tulis apa? novel lucah, sajak lucah.Rasanya itu pun klise juga hehe..


    :)(sinis)


  4. maiyah Says:

    menatang gape tu dik hehe, akak ni skolah kat bwh umah je tak bape pandai pepun belasah je lah :D


  5. CT Says:

    Salam Muha,

    Takziah untuk Muha dan keluarga Allahyarham Mohd Yusuf. Al-Fatihah untuknya...semuga rohnya di cucuri rahmat!

    'Stereotype'ke...atau 'klisé'ke...aunty tolak tepi bila menulis sesuatu hehehe...kalau ada yang nak baca tulisan kita...silakan...alhamdulillah! Kalau tak nak, tak apa...boleh belah hahaha...mafi mushkilah!


  6. xiiinam Says:

    ....errr...blog ckLah pun penuh dengan citra klise....aduh!!!


  7. mOEha Aziz Says:

    salam aliff,

    itulah... diaorg ni pandai kritik je... tp nak baca yg klise jgk... hehehe


    salam kak lily,

    diaorg saja nak sekat kita kot..? takut nanti hilang pelanggan... :p



    salam kak maiyah,

    jangan la... malu adik botak aka ni... :)


    salam aunty,

    betul3... pedulikan mereka...


    salam cekgu,

    sama macam di atas... pedulikan mereka... klise tak klise... yang penting menarik untuk dibaca...


  8. um. masyitah Says:

    Salam Moeha
    wah entry ni membugarkan otak akak yang kian tepu..hu hu
    Terasa macam dalam dewan kuliah university pula.


  9. mOEha Aziz Says:

    salam um.masyitah,

    jangan la... malu adikmu ni... :">


  • There was an error in this gadget

    Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter