Saudaraku... My Kins...

Kecewa & Gembira... Disappointment & Happiness
Salam. Dah terlalu lama si botak berdiam diri. Kali ini si botak kembali dengan pelbagai cerita. Namun si botak nak berkongsi email yang si botak dah panjangkan kepada Pejabat Perdana Menteri dan hampir semua akhbar utama.


Salam 1Malaysia! Saya Muha Aziz, seorang OKU masalah penglihatan & fizikal (menggunakan kerusi roda) dari Pekan, Pahang yang kini menetap di Kajang, Selangor. Saya ingin berkongsi dua kisah yang berbeza namun cukup signifikan di dalam menilai perlaksanaan Piagam Pelanggan yang berkesan. Saya bukan ingin menghentam mahupun memburuk – burukkan mana – mana pihak, namun sekadar berkongsi pengalaman.


Saya mengadu kepada Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO di Solaris Duta Mas akan permasalahan kewangan yang saya hadapi pada 21 Oktober 2009. Saya tidak memohon bantuan kewangan hanya sekadar meminta khidmat nasihat serta pandangan pihak ketiga di dalam menyelesaikan masalah yang saya hadapi kini.


Setibanya di sana, saya diberi layanan yang cukup memuaskan oleh Cik Ina, (maaf saya tidak dimaklumkan nama sebenar dan jawatan beliau) yang saya anggap mungkin merupakan pembantu tadbir atau mungkin kerani di situ. Cik Ina mengambil aduan saya dan berjanji pegawai yang bertugas akan menghubungi saya secepat mungkin.


Malangnya, setelah seminggu, tiada sebarang respon daripada Pihak Biro Aduan Komuniti UMNO. Kebetulan pula saya memperoleh bonus hari lahir daripada pembekal sistem selular, maka saya hubungi mereka dan Cik Ina sekali lagi melayani saya dengan cukup baik. Malangnya saya masih belum dapat bercakap dengan pegawai yang bertugas.


Saya berdiam diri dan menanti dengan penuh harapan. Namun masih tiada sebarang respon daripada pegawai berkenaan. Maka pada 8 November 2009 yang lalu, saya menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) secara panjang lebar kepada Y.Bhg. Dato’ Ketua Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO

Apa yang lagi menyedihkan ialah, Y.Bhg. Dato’ juga tidak memberi sebarang respon terhadap aduan yang dikemukakan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) secara panjang lebar berkenaan. Namun pada pukul 12:14 tengahari tadi, Cik Ina menghubungi saya dan memberi respon.


Persoalannya kini, adakah Cik Ina (yang berkali – kali mengakui bahawa beliau tidak dapat membuat keputusan dan perlu berbincang dengan pegawai yang bertugas) merupakan individu yang tepat untuk membantu di dalam menyelesaikan permasalahan saya? Mengapa Y.Bhg. Dato’ berkenaan langsung tidak mengambil inisiatif untuk menghubungi saya secara peribadi sekurang – kurangnya untuk menunjukkan keikhlasan pihak Pemuda UMNO?


Kini berbalik pula kepada kisah kedua yang hampir sama situasinya namun lain pula impaknya. Bersempena hari ulang tahun kelahiran saya, rakan – rakan serumah telah bersepakat membawa saya ke Sunway Lagoon untuk meraikan hari berbahagia itu. Malangnya, berlaku insiden salah faham antara kami dan pihak Sunway Lagoon. Di mana mereka mengamalkan sistem sekuriti yang sungguh cekap namun gagal untuk memaklumkan kami sewaktu proses pembelian tiket. Ini akhirnya menyebabkan saya tidak dapat menikmati keseronokan di Taman Permainan Sunway Lagoon.


Saya membuat aduan kepada Pengurus yang bertugas, namun disebabkan kedua – dua pihak sedang marah maka tiada keputusan yang baik diperoleh. Saya beredar dan terus ke Sunway Pyramid sementara rupa – rupanya Pengurus berkenaan cuba mencari saya agar dapat memulangkan kembali wang kepada saya. Setibanya di Sunway Pyramid, saya yang masih cuba mengawal marah telah mendekati seorang Pengawal Keselamatan yang cukup baik hati, bernama Encik Abdul Rahman. Beliau dengan pantas mencadangkan agar saya cuba memanjangkan ketidakpuasan hati saya ini kepada pihak pengurusan Sunway Pyramid (Meskipun kedua – dua tempat ini adalah di bawah pengurusan yang berlainan, namun diketuai oleh CEO yang sama).


Saya akhirnya dilayan dengan cukup cemerlang oleh Cik Loo Hoey Theen, Pengurus Pemasaran Sunway Pyramid. Beliau merupakan seorang kakitangan yang cekap dan cukup bersopan – santun. Apa yang menarik ialah, beliau dan Sunway Pyramid sedang cuba sedaya upaya mencari input agar Sunway Pyramid akan jadi lebih mesra pelanggan. Setelah kami berbincang, beliau berjanji akan memastikan aduan saya mendapat layanan sewajarnya daripada pihak mereka.


Beliau juga bersusah payah mengaturkan satu majlis keraian bagi memeriahkan kembali sambutan hari lahir saya di Secret Recipe. Kami ditemani oleh salah seorang kakitangan di sana, Cik Anuradha (yang rupa – rupanya juga berasal dari Pekan, Pahang.


Setelah semuanya berakhir, rakan – rakan saya memutuskan untuk melihat – lihat sebentar di sekitar Sunway Pyramid sebelum berangkat pulang. Tiba – tiba saya dihubungi oleh Encik Loke Kah Peng, Eksekutif Senior dari Jabatan Perhubungan Awam Sunway Lagoon. Beliau bertegas mahu menemui saya dan akhirnya kami bertemu di kawasan rehat di pinggi balkoni Sunway Pyramid (meskipun beliau berkali – kali mengajak saya untuk minum kopi). Pertemuan kali ini memberi gambaran yang lebih jelas dan kedua – dua pihak dapat menjernihkan suasana keruh yang tercetus. Pihak Sunway Laggon juga melalui Encik Loke Kah Peng, bertegas agar saya menerima wang yang dikembalikan.


Syabas saya ucapkan kepada pihak Sunway Lagoon dan juga pihak Sunway Pyramid. Nampaknya Piagam Pelanggan kalian adalah sangat berkesan dan mencapai satu standard yang sangat membanggakan. Teruskan usaha murni kalian!


Sekarang jika diperhatikan, dua insiden berbeza yang sebenarnya membawa konotasi yang sama. Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO mewakili UMNO di dalam memperkasa laungan slogan 1Malaysia, ‘Rakyat didahulukan’, namun terbukti gagal berbuat demikian. UMNO perlukan rakyat lebih daripada rakyat perlukan UMNO. Jika hal sebegini terus diamalkan bukan sahaja oleh Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO malah oleh semua sayap UMNO, maka tidak hairanlah jika pada PRU ke-13 yang akan datang, UMNO mungkin berada di kerusi pembangkang di dalam Parlimen. Wallahua’lam.

.........................................................................................................................................................................



Salam. It has been so long since the last time si botak was here. There are a lot of stories si botak would love to share. Yet, this time si botak would love to share an email that had been forwarded to the Prime Minister's Office and almost all major newspaper.


Salam 1Malaysia! I am Muha Aziz, a disabled which suffers from lost of sight and wheelchaired bound from Pekan, Pahang that current stays in Kajang, Selangor. I would love to share two separate incidents yet carried the same significant in evaluating the efective execution of Custumer Service. I would not want to condemn nor staining any parties, yet just wish to share experiences.


I was seeking help from Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO in Solaris Duta Mas on 21 Oktober 2009 regarding my financial difficulties. I did not ask for financial help just asking for consultation as well as a third party view in helping me to solve my current financial break down.


Once i reached there, i was given an excellent treatment by Cik Ina, (i must apologise as i was not informed of her full name and her post) which i assumed to be a clerk there. Cik Ina filed my complaint and promised that an officer should be back to me as soon as possible.


Unfortunately, after a week passed by, i still had not receive any responds from Biro Aduan Komuniti UMNO. As i was rewarded by my cellular provider for my birthday, i took that opportunity to call them and as usual Cik Ina once again nicely attended my call. Yet i had not been given the opportunity to speak to the officer.


Then, i decided to remain silent and waiting. Still, there was no respond from them. Thus, on 8 November 2009, i sent SMS to Y.Bhg. Dato’ Head of Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO


To my despair, Y.Bhg. Dato’ also did not respond to my complaint through that particular SMS. Yet, on 12:14pm today, Cik Ina called me and reponded to my complaint.


The question is, is Cik Ina (whom repeatedly confessed that she is not the decision maker and need to consult her officer) is the right person to help me in my problem? Why did not Y.Bhg. Dato’ even try to take the iniciative to at least call me in showing Pemuda UMNO’s sincerity in helping the people?


Now i would like to draw attention to the other similar incident with a different impact. As to celebrate my birthday, my housemates decided to take me to Sunway Lagoon. Unfortunately, there was a miscommunication where by the Sunway Lagoon practise a very effective security yet they failed to inform us during the ticketing process. This lead to a huge disappointment when i could not enjoy the Amusement Park in Sunway Lagoon.


I lodged a complaint to the attending officer, yet due to both parties anger there was no good solution obtained. I took off to Sunway Pyramid in the meanwhile the officer was looking for me as to give me a full refund. In Sunway Pyramid, i was still unsatisfied approached a very sweet and nice Security Guard, Mr Abdul Rahman. He then suggested that i lodged my report the the Sunway Pyramid Management (though both place are govern by the same CEO, yet they are both separatedly under different management)


I was finally entertained by Miss Loo Hoey Theen, Sunway Pyramid Marketing Manager. She appeared to be a decent and excellent staff representing Sunway Pyramid. The Sunway Pyramid is trying their very best in providing a better mall as to serve all sort of customers. After a very soothing and comfortable discussion, to my surprise she arranged for a birthday party for me in Secret Recipe. We were then escorted by Miss Anuradha (which also from Pekan, Pahang.)


It went well and we bid farewell. Then i was contacted by Mr Loke Kah Peng, Senior Executive from the Public Relation of Sunway Lagoon. He insisted to meet me and finally had our meeting just by the balkony (though he repeated asking me for a drinks) This meeting was so successful as both parties managed to clear things up. The Sunway Laggon through Mr Loke Kah Peng, insisted so that i accepted the full refund.


Kudos to the Sunway Lagoon and pihak Sunway Pyramid. It seems that your Customer Service are so effective and undoubtedly had reach a very outstanding standard. Keep it up!


Now if both incidents to be reviewed, both actually bring the same conotation. Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO is representing UMNO in strengthening the 1Malaysia slogan, ‘People first’, yet failed to do so. UMNO needs the people more than the people need UMNO. If this treatment were to be executed by not only Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO but also all components of UMNO, then it is not at all a surprise if the next General Election, UMNO shall be filling the opposition seats in the Parliment. Wallahua’lam

12 Responses
  1. maiyah Says:

    itu yg malas tu nak gi mintak apa2, nak siap kad OKU pun lmbat pe, akak ingt nak mntak umah ppr tapi mngkin takyah kot :)


  2. xiiinam Says:

    Selamat kembali moEha.....
    Selamat Hari Lahir juga....



    Dua babak yang ironi.....


  3. jane Says:

    bagus moeha...

    kna ajar ckit pihak yg wat tak tau tu..

    huhu..sengal...
    nak tgk sjauh mana n apa jadi..

    slmt hari lahir juga..


  4. Penabahari Says:

    Anakanda Moeha,
    Selamat hari lahir dari ayahanda dan famili.


  5. Salam,

    Muha,

    Tertunggu-tunggu saya dengan entri terbaru kamu. Baguslah, memang perlu diajar sedikit pihak yang meresa diri mereka mewakili bangsa namun hampa ini.

    Selamat Hari Lahir. Muha,tolong sms saya alamtmu. Ada hadiah untukmu.
    019-2755426 -aliff


  6. mOEha Aziz Says:

    salam kak maiyah,

    mmg geram kan..? tp cubalah... manatau ada rezki... :)


    salam cekgu,

    terima kasih daun keladi... :)


    salam jane,

    terima kasih... tgh nunggu jgk ni apa yg bakal jd... :)


    salam ayahanda penabahari,

    terima kasih... :)


    salam aliff,

    alamak..! ni malu ni... terima kasih atas ingatan... :)


  7. um. masyitah Says:

    Salam Moeha
    Semoga mereka prihatin dengan isu yang cuba saudara sampaikan. Selamat Hari Lahir ya Moeha.semoga Allah berkati dan lindungi Moeha selalu.
    Dulu saya pernah terdengar di IKIM tentang usaha Moeha menulis buku sejarah tak silap salasilah Raja Melayu. Macam mana nak belinya?TQ


  8. CT Says:

    Assalamu'alaikum Muha,

    Alhamdulillah Muha dah online semula. Hati ini selalu tertanya2...apa khabar Muha di sana. Happy Belated Birthday...semuga Muha sentiasa di dalam rahmat dan perlindungan Allah...amien!



  9. mOEha Aziz Says:

    salam um. masyitah,

    terima kasih... buku itu masih dalam proses penerbitan... :)



    salam aunty CT,

    terima kasih... :)



    salam [S]itie [B]um [B]um,

    :)



  10. rahayu Says:

    salam muha.
    ni ayu,kenal lg x? satu kampung.. bertahun2 mencari2 ni intenet baru ni jumpa.. macam2 dugaan melanda kan..harap muha tabah..


  • There was an error in this gadget

    Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter