Saudaraku... My Kins...

Taman Ilmu Sa'adi (2)... Sa'adi's Garden Of Knowledge (2)...


Si botak diingatkan oleh seorang pembaca laman ini akan satu janji yang dibuat pada 6 Mac yang lalu. Si botak terlupa. Terima kasih kepada dia yang tak mahu namanya dinyatakan di sini. Pada tarikh itu, si botak paparkan entri ini dan terus leka sehingga diingatkan oleh dia yang berkenaan.

Maka kali ini si botak nak kongsi satu lagi coretan ringkas namun penuh maksud yang tersirat oleh Sheikh Sa'adi. Kalau di entri yang lalu, si botak memetik kisah di dalam kitab Bustan karangan Sa'adi, kali ini si botak nak kongsi petikan daripada kitab Gulistan yang kalau dialihbahasakan, maknanya ialah Taman Mawar.

Seseorang berilmu yang gagal menahan nafsu dan kehendak menyerupai seorang pembawa jamung yang menerangi jalan orang lain tetapi bukan dirinya sendiri.

Barang siapa yang menjalani hidup yang tak berhasil
Tak beli apa apa malah membuang semua emasnya


Si botak suka kisah keempat di bab 8 kitab Gulistan ini. Sheikh Sa'adi, penyair farsi ini, membicarakan satu topik yang penting iaitu; kepentingan menahan diri daripada godaan nafsu serta kehendak. Kita manusia. Sememangnya diciptakan supaya bernafsu. Namun nafsu yang ditakuti Sheikh Sa'adi adalah daripada golongan nafsu yang membawa kehancuran.

Nafsu inilah yang dimainkan oleh para kapitalis barat di dalam terus menjajah kita. Mungkin ada yang merasakan si botak sedang merepek. Namun hakikatnya, kita sedang dijajah dan kali ini dijajah dengan lebih teruk berbanding sebelum kita merdeka. Tak percaya?

Kalau kita keluar bersama kekasih, di mana kita akan makan? KFC, McDonald, Pizza Hut, bukan? Kalau nak beli baju, pasti jenama Adidas, TopMan, Padini, jadi pilihan bukan? Kalau makan di kedai, pasti pakai sudu dan garfu, bukan?

Si botak tak nak tuding jari. Si botak juga sedang cuma hakis pemikiran 'barang serta gaya hidup barat lebih baik dan lebih berkualiti' ini. Mari kita sama sama cuba...

..........................................................

Si botak was reminded by a particular reader of a promise made on 6th of March. Si botak had forgotten about it. Thanks to the person whom refused to be named here. On that day, si botak placed this entry, just forgot about it until reminded by that particular someone.

Thus now si botak would love to share yet another short-yet-full-of-meanings-story by Sheikh Sa'adi. If in the previous entry si botak selected a story from Bustan, this time a story from Gulistan which means the Rose Garden shall be picked. 

A learned man who is not abstinent resembles a torchbearer who guides others but does not guide himself.

Who has spent a profitless life
Bought nothing and threw away his gold.


Si botak loves this very fourth quatrain of the 8th chapter from Gulistan. Sheikh Sa'adi, the persian poet, talked about a very important topic here i.e.; the importance of abstinence. We are all human. Absolutely created to have needs and desire. Yet, the very needs and desire feared by Sheikh Sa'adi are the one that shall lead mankind to their own destructions.

This type of needs and desire are being played off by the western capitalists in order to keep on invading us. Maybe some will assume that si botak is being nonsense. Still, the truth is we are being occupied and it is worst compared to the day before we achieved our independence. Find it hard to believe?

If we were to go out on a date, where would we go for a meal? KFC, McDonald, Pizza Hut, isn't it? If to buy clothes, it would definitely be Adidas, TopMan, Padini, isn't it? Let say by the time we are eating out, spoon and fork shall be used, isn't it?

Si botak doesn't want to cast any first stone. Si botak is also in a process of getting rid of the idea where 'western lifestyle and merchandise are better'. Why don't we try it together...
5 Responses
  1. maiyah Says:

    yg bleh mngkin tak ramai, mrk dah sronok ngan permainan barat ni :)


  2. mOEha Aziz Says:

    salam kak,

    saya pun tgh cube sdaye upaya... mmg sgt susah... :)


  3. Penabahari Says:

    Salam anakanda,
    Teruskan usaha anakanda dengan entri seperti ini, byk sekali faedahnya dan ayahanda sgt menyukainya.
    Terima kasih anakanda.


  4. xiiinam Says:

    Mampukah ckLah mencuba.....?
    Alahai...


  5. mOEha Aziz Says:

    salam ayahanda,

    terima kasih kembali... memang slagi aada kudrat, akan cuba berkongsi apa yg cuma ada sedikit ni... :)



    salam cekgu,

    yg penting kita cuba... kan..? :)


  • There was an error in this gadget

    Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter