Saudaraku... My Kins...

Amdan Negara
Apa lagi lah agaknya yang budak botak ni nak tulis? : ) Amdan Negara? Di mana tu? Mana ada negara di dalam dunia ni yang dipanggil Amdan Negara.
....
Salam. Saya tidak boleh tidur semalam jadi terus terus berfikir. Sedang cuba menyusun beberapa ayat di dalam bahasa Farsi, hati ini tidak dapat lari dari memikirkan sesuatu. Bak kata Lata Mangeshkar di dalam lagu filem Kabhi Kabhi;
....
Kabhi Kabhi mere dil mein
Kadang kadang dalam hati ku
....
Khayaal ata hai
Aku terfikir sesuatu

....
Sulalatus Salatin

Berbalik kepada soal Sulalatus Salatin, atau Sejarah Melayu. Saya masih memikirkan samada boleh dipercayai penemuan kecil saya tempohari. Saya teruskan pembacaan dan saya temui satu lagi perenggan yang menyebut nama Nurshirwan Adil;

....
Maka Tersi Berderas beristerikan anak Raja Sulan, raja di negeri Amdan Negara; kata setengah riwayat, Raja Sulan itu anak cucu Nurshirwan Adil juga, anak Raja Qobat Shahriyar......


Ini dia Shahnameh kitab karangan Ferdowsi


....
Salah Taip
Mengeluh saya sebentar. Mana pula letak Amdan Negara ni? Betul ke apa yang ditulis ini? Saya tidak puas hati lalu melayari Internet. Puas saya taip; Amdan la, Hamdan la, Amden la, namun tiada jawapan yang pasti. Tetiba, saya ingin menaip Hamdan, oleh kerana terlalu gopoh, Hamadan yang saya taip.
....
Alhamdulillah. Saya bagai tidak percaya! Ada tempat di Iran yang bernama Hamadan dan yang lagi mengujakan pula, Hamadan ini merupakan antara kota tertua di dunia!
....
Based in western Iran, Hamadan is a green mountainous area on the foothills of the 3574 - meter Alvand Mountain. The city is 1850 meters above the sea level and is 375 kilometers from the capital Tehran, 190 km east of Kermanshah and 530 km north west of Isfahan.
It is the oldest Iranian city and one of the oldest in the world. At the Media era, the dawn of Iranian history, the city was called Hegmataaneh. In Greek documents, however; the city was named Ekbaataan. The valley of Hegmataaneh in the city contains a lot of the relics of Media, Achaemenid, Sassanidae and Islamic era civilizations. Some of the relics have been uncovered and are on display to the interested. All this indicates that Hamadan has a huge share in the establishment of the human civilization.
The poet Ferdowsi says that Ecbatana was build by King Jamshid. The modern Hamadan consists of a large central roundabout with six avenues running into it.

....
Terbukti dan Bukti
Nah! Bukankah terbukti bahawa tulisan agung olahan Tun Seri Lanang ini berdasarkan kisah yang berlaku di negara atau tempat yang benar benar wujud.

Di bawah merupakan peta dan gambar gambar yang berkaitan Hamadan ;




Di dalam kotak hitam tu letaknya Hamadan



Ini pula Ganjnameh - batu bersurat antara tertua di dunia yang terdapat di Hamadan


Ini pula tugu peringatan Ibnu Sina atau Avicenna yang meninggal dunia di Hamadan

....

Mari gali!
Meminjam kata kata seorang pengkritik sebuah rancangan realiti TV, mari kita gali! Gali semula kebenaran kitab kitab lama kita. Jangan jadi seperti lembu dicucuk hidung. Terasa sakit sangat waktu ditarik. Tidakkah anda terasa sakitnya?

*Terima kasih sahabatku yang tidak mahu namanya disebut. Kalau tiada dia, tiadalah gambar2 dan peta di atas

3 Responses
  1. cakapaje Says:

    Salam Muha,

    Info menarik mengenai Hamadan, terima kasih. Saya memang suka pada geographical history :)


  2. mOEha Aziz Says:

    Terima kasih kerana sudi singgah di laman saya yang terlalu biasa


  3. Aii..cepat sugguh En Shah kita sampai ke sini :)


    Saya teruja sungguh dengan entry ini.


  • Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter