Saudaraku... My Kins...

Cinta?
Salam. Ahhhh.... Sepanjang hari saya diusik. Katanya saya sudah jatuh cinta. Benarkah? Cinta, kasih, sayang merupakan anugerah terbesar dariNya kepada manusia. Ramai mengatakan akal merupakan anugerah Ilahi yang paling besar namun secara peribadi, bagi saya cinta merupakan yang paling agung.
....
Ini sesuatu yang peribadi. Bukan saya mengajak sesiapa yang membaca turut serta percaya dengan apa yang saya percaya.
....
Akal manusia memang hebat. Lihat saja segala kemajuan yang ada di sekeliling. Malah saya sedang menggunakan hasil cetusan akal manusia saat menarikan jemari di atas keyboard ini.
....
Namun terlalu banyak negatifnya yang lahir dari lambakan cetusan akal manusia. Terlalu mudah bagi manusia mengeksploitasi ciptaan yang baik atas nama kuasa. Lihat saja bagaimana Einstein melalui cetusan akalnya berjaya menamatkan perang dunia kedua dengan limpahan darah di Hiroshima dan Nagasaki.
....
Bagaimana cetusan En. Bell yang cukup memudahkan alur komunikasi namun memudahkan juga fitnah dan kata nista disebar bagi menyemarak api kebencian atas nama kuasa juga.
....
Ahh.. terlalu banyak sengsara dan nestapa yang terbit daripada cetusan akal manusia!
....
Cinta pula berbeza impaknya. Bagi yang beragama Islam, lihat saja betapa agung cinta Muhammad SAW terhadap kita; Baginda SAW akan memberi pertolongan pada kita di hari penentuan kelak. Isa Al Masih kalau menurut ajaran Kristian pula sanggup disalib demi membersihkan dosa pengikutnya dan menjamin agar ajarannya utuh di sanubari mereka.
....
Tidak lupa pula kisah - kisah cinta hebat yang meniti dari bibir ke bibir menembusi batas masa; Air Mata Duyung, Laila Majnun, Heer dan Ranja, Romero dan Guiletta (Romeo dan Juliet) serta banyak lagi. Meskipun kebanyakannya berakhir dengan tragedi namun penamat yang perit itu adalah hasil cetusan akal! Orang tua yang terlalu memikirkan tentang kedudukan, kuasa.
....
Ah, cinta. Berbahagialah sesiapa yang punya cinta. Bagi yang tidak punya teman, ingatlah ada banyak cinta lain di sekitarmu; cinta Yang Esa, cinta Rasulmu, cinta Ibu dan Ayahmu.....
....
Mari kita sebarkan cinta! Jangan biarkan ideologi, perbezaan politik, menafikan kurniaan Tuhan yang paling agung ini.
1 Response
  1. cinta???

    sukar ditafsirkan...sukar dimengertikan...

    cinta hadir tanpa dipinta hilang tanpa diduga....

    cintalah pada diri akan hadir cinta sejati =)


  • There was an error in this gadget

    Jangan menjerit tapi berbisiklah... Don't shout yet do whisper...


    ShoutMix chat widget

    Siapa tu?.. Who's there?..

    Yang Bertandang... Visitors...

    Website counter